Potrivit O.U.G. nr. 54/2023, începând cu luna iunie 2023, soldele / salariile de funcţie ale poliţiştilor se stabilesc la nivelul prevăzut de legea-cadru nr.153/2017 pentru anul 2022 (pentru anul trecut)!
Încă din cuprinsul textului rezultă în mod clar că nu vorbim despre o majorare ca măsură de acoperire a inflaţiei, ci despre acordarea unor drepturi salariale restante, stabilite încă din anul 2017 de legiuitor!
Din analiza textului OUG nr. 54/2023, astfel cum a fost promulgată, constatăm că acesta acţionează strict asupra soldelor/salariilor de funcţii iar sporurile rămân în continuare înghețate, efect al OUG nr. 168/2022(Ordonanţa “trenuleţ” ce a blocat aplicarea legii-cadru pentru 2023).
Astfel, această majorare a soldelor / salariilor de funcţie, ce constituie punerea în aplicare a unor prevederi legale amânate, va conduce la dezechilibre majore, fără punerea în aplicare imediată şi a sporurilor prevăzute de legea-cadru nr. 153/2017, fiind afectat modul de plata a funcţiilor existente întrucât acestea încă sunt specifice unui sistem tranzitoriu încă din anul 2010.
Caracteristica acestui sistem tranzitoriu este relevantă prin modul de “construire” al salariilor de funcţie, respectiv prin modul în care, încă din anul 2010, efect al legii-cadru nr. 330/2009[1], au fost introduse în salariile de funcţie toate sporurile de care beneficiau salariaţii în luna decembrie 2009, dar care nu se mai regăseau în noua lege-cadru.
Dat fiind că CCR avea deja o jurisprudenţă[2] ce statua că sporurile nu fac parte din dreptul salarial fundamental ci sunt drepturi suplimentare, fiind interzis ca acestea să facă parte din salariile de funcţie(drept fundamental), legiuitorul a inventat sumele compensatorii tranzitorii.
Aceste sume compensatorii tranzitorii au preluat efectiv valorile fostelor sporuri prevăzute expres de OG 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, valori ce au fost introduse în salariile de funcţie, pentru a nu se diminua veniturile.
Printre fostele sporuri transformate în sume compensatorii tranzitorii amintim sporul de fidelitate, sporul de confidenţialitate, sporul pentru agenţii cu studii superioare, sporul pentru misiune permanentă, sporul pentru condiţii deosebite de muncă, sporul pentru activitatea desfăşurată în localităţi unde atragerea personalului se face cu dificultate etc.
Sumele compensatorii tranzitorii au rămas parte a salariilor de funcţie din 2010 şi până în prezent deoarece niciuna dintre cele trei legi-cadru privind salarizarea ce au urmat nu s-a aplicat complet acestei categorii socio-profesionale.
Astfel, toţi poliţiştii au în componenţa salariului de funcţie suma compensatorie aferentă sporului pentru condiţii deosebite, stabilit diferit, în procente de 16%, 30%, 50%, după condiţiile efective de muncă, procente aplicate la anul 2009!
Pornind de la această aplicare tranzitorie şi având în vedere că prin aplicare grilelor toate funcţiile trebuie să fie egale, concluzionăm că punerea pe grila legii-cadru nr. 153/2017, va conduce la acordare unor sume mai mari celor ce muncesc în condiţii periculoase şi acordare unor sume mai mici celor care muncesc în condiţii mai severe, respectiv deosebit de periculoase!
În aceleaşi condiţii, un agent fără studii superioare va primi începând cu iunie 2023 o sumă mai mare decât un agent cu studii superioare.
Această majorare salarială va conduce la diluarea tuturor sumelor compensatorii tranzitorii în salariile de funcţie, iar, în fapt va elimina diferenţele de remuneraţie între locuri de muncă diferite, încălcând principiul la muncă egală-salariu egal, consacrat de CJUE!
Diferenţierea diferitelor locuri de muncă nu se poate face decât prin aplicarea imediată a tuturor sporurilor prevăzute expres de legea-cadru nr. 153/2017, concomitent cu punerea salariilor de funcţie pe grile!
Deşi, încă din preambulul O.U.G. nr. 54/2023, Guvernul României recunoaşte dezechilibrele sistemului de salarizare din sectorul public dar şi că, în prezent, modalitatea de salarizare a poliţiştilor, nu respectă principiile sistemului de salarizare, în mod special, principiul importanţei sociale a muncii şi principiul stimulării personalului din sectorul bugetar, constatăm că suntem în continuare victimele unor acte normative redactate pe picior, a căror aplicare vor crea dezechilibre şi chiar discriminări …
În altă ordine de idei, este evident că M.A.I. nu a intenţionat niciodată să ne actualizeze şi sporurile, întrucât această majorare ar fi putut legiferată prin acelaşi act normativ, pentru viitor, pentru luna octombrie 2023, fiind aceiaşi execuţie bugetară …
Sperăm ca noul ministru al M.A.I. să acorde mai multă importanţă dialogului social iar împreună să identificăm cele mai bune soluţii pentru rezolvarea problemelor salariale ale poliţiştilor, precizeaza Marius Andrei de la sindicatul Diamantul. (Cristina T.).
[1] privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
[2] Deciziile nr. 108 din 14 februarie 2006, precitată, nr. 693 din 17 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 10 noiembrie 2006, nr. 728 din 24 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 12 decembrie 2006, nr. 207 din 17 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 10 martie 2009, nr. 337 din 17 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 7 mai 2009, nr. 487 din 2 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 2 iunie 2009, nr. 876 din 16 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 17 august 2009