In data de 14.02.2024, incepând cu orele 12.50, a avut loc intâlnirea on-line, intre conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor , federațiilor din sistemul penitenciar și cea a penitenciarelor coordonatoare, dezvalui FPP.
Anterior acestei intâlniri, tot in această zi, timp de doua ore, a avut loc videoconferinta dintre conducerea ANP si cea a penitenciarelor coordonatoare, probabil pentru a se pune de acord cu o pozitie comună cu care să se prezinte in fața sindicatelor. De remarcat este faptul că pe toată durata intâlnirii, 1.30 ore, niciun director de unitate nu a luat cuvântul, toată discutia fiind intre directorul general si liderii sindicali.
Subiectul discutiei a fost dorința directorului general de a activa regiunile, d.g.motivând că ANP nu mai are capacitatea de a face față multitudinilor de probleme pe care dorește să le externalizeze către directorii penitenciarelor coordonatoare de regiuni( ex, angajatii dorm pe sectii, sunt mulți gândaci, sunt multe lucrări de investiții etc) , insă nu in coordonatele date de art.12 din HG 157/2016, ci intr-o variant imbunătățită, fapt ce a adus dezbateri in contradictoriu, mai dezvaluie sursa citata.
ART. 12, din H.G.157/3016
Penitenciarele cu rol de coordonare a locurilor de deţinere dintr-o zonă geografică
(1) Pentru eficientizarea misiunilor şi activităţilor desfăşurate în comun şi pentru descentralizarea unor activităţi şi responsabilităţi din sarcina Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se pot stabili penitenciare cu rol de coordonare a penitenciarelor, centrelor de arestare preventivă, precum şi a centrelor educative şi de detenţie dintr-o zonă geografică, în condiţiile art. 11 alin. (2) şi (3) din Lege.
(2) Penitenciarele prevăzute la alin. (1) au următoare atribuţii:
a) analizează, organizează, coordonează şi sprijină efectuarea unor misiuni vizând siguranţa deţinerii, în locurile de deţinere aflate în coordonare, prin valorificarea resurselor umane şi materiale disponibile la nivel zonal;
b) organizează, coordonează şi monitorizează implementarea unor noi prevederi legislative şi normative, în baza planurilor stabilite, potrivit domeniului de competenţă, de către componentele structurale din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c) avizează planurile de pază şi apărare ale locurilor de deţinere aflate în coordonare, precum şi ale secţiilor exterioare ale acestora;
d) întocmesc planuri de cooperare zonală, pentru realizarea în comun a misiunilor prevăzute la lit. a);
e) se îngrijesc de folosirea judicioasă şi eficientă a unităţilor canine în locurile de deţinere aflate în coordonare;
f) de regulă, asigură comanda intervenţiei în cazul producerii unui incident critic, în unităţile aflate în coordonare;
g) facilitează desfăşurarea vizitelor, inclusiv a vizitelor intime şi a încheierii căsătoriei între deţinuţii din locuri de deţinere diferite aflate în coordonare, în condiţiile Legii şi ale prezentului regulament;
h) avizează planurile de prevenire şi reacţie la situaţii de urgenţă ale locurilor de deţinere aflate în coordonare;
i) coordonează organizarea unor activităţi specifice domeniului reintegrare socială, cu implicarea deţinuţilor selecţionaţi şi prin valorificarea resurselor disponibile la nivelul locurilor de deţinere aflate în coordonare;
j) organizează, la nivel zonal, stagii de formare profesională, instruire şi schimb de bune practici pe domeniile specifice;
k) iau măsuri de transferare a deţinuţilor în penitenciarele din zona de coordonare pentru executarea pedepsei într-un anumit regim, ca urmare a stabilirii/schimbării regimului de executare sau pentru respectarea standardelor minime de cazare, în conformitate cu decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor prevăzută la art. 108 alin. (6);
l) asigură sprijinul în vederea folosirii judicioase şi eficiente la muncă a deţinuţilor, pentru unităţile aflate în coordonare;
m) dispun măsuri cu privire la situaţiile în care măsurile de siguranţă, de asigurare a ordinii şi disciplinei la nivelul unui loc de deţinere aflat în coordonare sunt neîndestulătoare, precum şi cu privire la situaţia deţinuţilor aflaţi la dispoziţia unui organ de cercetare penală sau a unei instanţe de judecată din zonă;
n) fundamentează şi solicită necesarul de resurse financiare şi materiale pentru desfăşurarea activităţilor de la lit. a) – m).
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), directorul penitenciarului cu rol de coordonare zonală şi directorii locurilor de deţinere aflate în coordonare sunt obligaţi să acorde sprijinul reciproc. Neacordarea sprijinului în forma solicitată se motivează.
(4) Directorii penitenciarelor prevăzute la alin. (1) realizează planuri de măsuri în comun cu locurile de deţinere aflate în coordonare, în vederea punerii în aplicare a prevederilor alin. (2).
Este surprinzătoare decizia bruscă a directorului general al ANP de a activa rolul penitenciarelor coordonatoare de zone, care este consecutivă unei divergente intre doi directori din Regiumea București-Ilfov , cu ocazia bilantului regional , ocazie cu care un director l-a amenințat in mod direct pe directorul regional cu ” supărarea sotului” care, pare evident că va incerca să răstoarne situația din regiune, lucru care a putut fi observat incă de la inceputul dezbaterii , când unul dintre invitati a cerut in mod vehement ca mai intâi de toate trebuie să se rediscute cine conduce regiunile.
Este interesat de aflat dacă această inițiativă chiar ii apartine directorului general al ANP, sau dacă unul dintre apropiații lui, din zona sfătuitorilor, i-a aruncat momeala pentru a se pune in aplicare niște amenințări recente.
Directorul general a explicat că activarea penitenciarelor responsabile de zonă nu implică că un director este mai șef decât altul și că totul va merge pe colaborare in vederea disiminării bunelor practice dintr-un penitenciar in altul , făcând totuși abstracție de prevederile art.12 din H.G. 157/2016 care prevede in mod clar atribuțiile și acțiunile in concret ale penitenciarelor coordonatoare.
Se pare că intre discuția din cadrul intâlnirii cu directorii regionali si intâlnirea ce a urmat, și cu sindicatele, a fost o diferentă de nuanțe, ceea ce a schimbat cu totul așteptările.
Se pare că va fi un demers contondent, sindicalele necuplând pe deplin la viziunea domnului director general, alții incercând să profite de situație și să-și extindă influența, punând in discuție competențele directorilor care coordonează regiunile, fiind solicitată rediscutarea penitenciarelor coordonatoare. Pentru cei care cunosc jocurile din culise este foarte clar că in spatele acestui demers stă dorința unui grup de a-și extinde influența in sistem, cele mai vizate penitenciare, pentru răsturnarea puterii, fiind Rahova, pentru care se insistă ca puterea să fie transferată la Jilava și Timisoara, unde se dorește ca puterea să fie transferată la Arad, ultimele mediatizări fiind menite să justifice aceste schimbări.
Jocurile , chiar dacă se fabrică in culise, au devenit pe față pentru că sfera de influență a grupului care conduce in fapt sistemul penitenciar din umbră a ajuns până in curtea directorului general al ANP ,de unde stabilește agenda sistemului si manipulează deciziile directorului general.
Că lucrurile se intâmplă, nu mai miră pe nimeni, ce este curios de aflat este dacă directorul general este un actor in această piesă dramatică, sau doar un simplu pion ale cărui mutări sunt induse de alții.
Este foarte posibil ca directorul general să cedeze presiunii inițiată de către un grup și să se implinească pofta ce a poftit unii care și-au dorit să primească o nouă jucărie ( regiunea) .
Intâlnirea din această zi va fi precedată de o nouă intâlnire intre conducerea ANP-sindicate și toate conducerile penitenciarelor, programată a se intâmpla pe data de 16.02.2024.
Dacă la adresa sistemului penitenciar sunt multe sesizări cu privire la căpușele care au umplut camerele detinutilor, cred că „decăpusirea” sistemului ar trebui să inceapă cu cei care l-au căpușit până la sufocare, mai precizeaza FPP. (Cerasela N.).