Connect with us

Exclusiv

EDITORIAL/ESECUL OMULUI AUTONOM – Ziarul Incisiv de Prahova

Prahova Mea

Publicat

pe

SCURTĂ INTRODUCERE  ÎN GÎNDIREA LUI PETRE ŢUŢEA [1]

Mare noroc că există oameni care sunt idioţi! Funcţia idiotului e pozitivă,
pentru că fără el n-am înţelege nici geniul, nici normalitatea. Păi cum am
cunoaşte noi un om pe care-l numim desăvârşit dacă n-ar fi prezenţi ăştia,
idioţii?

Tragedia istorică a “omului autonom” a constituit una dintre temele de predilecţie ale gîndirii lui Petre Ţuţea. Marea lui ambiţie a fost, de altfel, aceea de a scrie un tratat de antropologie (pe care n-a mai apucat să-l definitiveze); nu era vorba de o lucrare de antropologie ştiinţifică (atît de la modă astăzi), ci de un discurs filosofico-teologic, axat pe problematica gnoseologică.
Pe acest “om autonom”, căruia i-a făcut o radiografie necruţătoare, a căutat el să-l “vindece”, la modul socratic, de prea multa lui “deşteptăciune”. Cînd spun lucrul acesta, am în minte un articol al lui Nae Ionescu (dascălul mărturisit al lui Petre Ţuţea): “Marea pacoste a istoriei moderne au fost oamenii inteligenţi şi teoriile lor. Mintea omenească e de la natură pornită spre generalizare. Ea porneşte de la fapte simple, şi se ridică repede la teorie. Din nefericire, de cele mai multe ori aceste teorii sînt false; pentru că faptul de la care s-a plecat nu e esenţial. Omul însă crede că teoria lui primează – şi că realitatea trebuie să i se supună. Sînt peste 300 de ani, bunăoară, de cînd omenirea toată e victima unei «teorii»: aceea a individualismului, care a provocat, provoacă şi va mai provoca încă multe dezastre şi adîncă mizerie în toate ramurile existenţei umane. […] Inteligenţa e orgolioasă şi rigidă. Ea vrea să se instituie nu numai în stăpîn absolut, dar şi în demiurg. Şi greşeşte.”[2]. În acest sens naeionescian, “inteligenţa” sau “deşteptăciunea” devin sinonime ale “idealismului prost”. Sau, altfel spus, apanajul acelor oameni despre care se spune îndeobşte că “fac pe deştepţii”.
“Omul autonom” al lui Petre Ţuţea este, prin excelenţă, omul care face pe deşteptul, ajungînd, în cele din urmă, să trăiască în idolatria închipuitei sale deşteptăciuni. Vorbind în termeni creştini, o astfel de atitudine reprezintă antiteza exactă a “sărăciei cu duhul”. Grecescul ptochós din sintagma evanghelică ptochós to pneumatí (“sărac cu duhul”, după traducerile curente, ce redau prepoziţional dativul de relaţie din original) înseamnă de fapt, în contextul respectiv, tocmai “smerit”, “umil” (sensul cel mai concret al cuvîntului este “încovoiat”, “îngenuncheat”; de aici, “sărac”, “sărman”, ca stare materială, dar şi “smerit”, “umil”, ca atitudine sufletească); adevărata sărăcie cu duhul (al cărei tîlc modernitatea pare să-l fi pierdut), departe de a însemna prostie, ignoranţă, naivitate sau îngustime (DEX reţine numai sensul devalidat: “lipsit de inteligenţă, de spirit; prost”…), reprezintă tocmai buna smerire a minţii omeneşti în faţa Cuvîntului lui Dumnezeu. Desăvîrşirea însăşi a putut fi definită creştineşte drept “o prăpastie de smerenie” (Sf. Isaac Sirul; ideea este însă prezentă în toată patristica răsăriteană). Numai că “omul autonom” tocmai să se smerească refuză, crezînd, în orgolioasa lui în-singurare, că “sărăcia cu duhul” ar exclude geniul sau erudiţia (prin care se simte el măgulit şi legitimat). Că nu-i aşa, ne-a dovedit-o Petre Ţuţea însuşi – acest mare “sărac cu duhul”, deopotrivă “erudit” şi “genial” (cel puţin în ipostaza de “geniu oral”, pe care nimeni n-a cutezat să i-o conteste).
Fiind atît de opus mentalităţii moderne, apariţia lui în public – ca un mărturisitor “în amurg”, cum îi plăcea să zică – i-a buimăcit pe mulţi. Cînd nu i-a lăsat cu gura căscată (“Nu înţeleg, dar e năpraznic!”), el le-a stricat jalnica formulă de “echilibru existenţial”, bazată, cel mai adesea, pe ignoranţă şi comoditate (căci ce altceva a făcut el decît rechizitoriul “maieutic” al lumii noastre?). Prin el ni s-a dat – într-o vreme a lui “homo faber dominat de homo stultus”, cum repeta adesea – şansa unei “buimăceli” izbăvitoare (înrudite, într-un fel, cu acea “nelinişte metafizică” pe care un Nae Ionescu îşi propunea să o trezească în sufletele auditorilor săi).
Pornind de aici, putem încerca o circumscriere mai exactă a conceptului de “om autonom”, aşa cum se desprinde el din gîndirea lui Petre Ţuţea. O primă distincţie, mai generală, este aceea dintre “omul etern” şi “omul istoric”. Cel dintîi reprezintă făptura arhetipală, creată “după chipul şi asemănarea” lui Dumnezeu. Icoană a omului originar, neatins de păcat şi de moarte, el se opune omului “căzut” în veac şi ontologic desfigurat. Sau, altfel spus, “omul etern” este omenitatea privită sub specia absolutului, în vreme ce “omul istoric” este aceeaşi omenitate în condiţia ei relativă.
O a doua distincţie îl priveşte strict pe “omul istoric”. În ipostaza sa pozitivă, acesta este “omul religios”, cel ce se raportează neîncetat, în suişurile ca şi în căderile sale, la transcendenţa divină şi la propria sa imagine absolută, “suspinînd după mîntuire”, laolaltă cu Firea întreagă, cum spune Apostolul (cf. Rom. 8, 19-22). Pentru Petre Ţuţea, omul religios se realizează suprem în omul creştin. În ciuda aparenţelor, “omul religios” al lui Petre Ţuţea nu-i totuna cu acel homo religiosus al lui Mircea Eliade, dedus “ştiinţific” din materialul magico-mitico-religios al istoriei religiilor. Petre Ţuţea se raportează la omul Revelaţiei depline, la cel ce trăieşte în Hristos şi pentru Hristos. Mircea Eliade a înţeles de minune religiozitatea omului arhaic, dar a avut, din păcate, o proastă întîlnire cu creştinismul, aşa cum am încercat să arăt în altă parte[3]. Aici Petre Ţuţea este mai degrabă de părerea lui Nichifor Crainic: religiile arhaice, precreştine, abia de pot fi numite “religii”; mai potrivit ar fi să le numim “religiozităţi în căutarea lui Dumnezeu”; căci, în vreme ce creştinul Îl trăieşte aievea pe Dumnezeu, în Hristos Cel Întrupat, necreştinul Îl visează imperfect, aproximîndu-L mitologic sau filosofic, cu puteri omeneşti (drama “religiilor naturale”)[4]. Dar Dumnezeul Cel Viu nu poate fi substituit nici de Zeii Fabulei, nici de Dumnezeul abstract al filosofilor! Nu-i mai puţin adevărat că orice om religios, fie el creştin sau necreştin, este principial orientat spre Divinitate, simţindu-se insuficient sieşi şi refuzîndu-se “devenirii oarbe”, “vremii care vremuieşte”.
Ipostaza negativă a “omului istoric” este “omul autonom” de la care am pornit, cel ce raportează totul la sine însuşi, tinzînd să se în-singureze în ţarcul acestei lumi, dominat de trufie şi de amăgire. Împrumutînd termenii lui Bossuet (la care şi Petre Ţuţea obişnuia să facă apel), putem spune că “omul autonom”, ignorînd “calea Domnului”, bîjbîie ca un orb pe “calea omului”. Sau, în termeni augustinieni, el întoarce spatele acelei civitas Dei şi se înfundă, cu perversă voluptate, în civitas terrena.
De fapt, creştineşte vorbind, “autonomia” aceasta este doar una iluzorie. Căci omul, cînd se desprinde de Dumnezeu, nu rămîne “singur” decît în aparenţă. În realitate, el devine “jucărie” sau “unealtă” a diavolului. Răul, s-a spus, nu are bază ontologică, el nefiind altceva decît “lipsa Binelui”, privatio boni (Fericitul Augustin). Prin urmare, absenţa lui Dumnezeu devine, de la sine, prezenţă a diavolului; de aceea, “cetatea pămîntească” a Fericitului Augustin nu este doar civitas terrena pur şi simplu, ci este civitas terrena sive diaboli. Vulgarizînd puţin, omul, dacă nu este al lui Dumnezeu, devine “al dracului” (şi este simptomatic că de la o vreme, în limba română, “a fi al dracului” sau “a fi dat dracului” au devenit expresii laudative!). În fond, ce altceva face acest om decît să repete păcatul luciferic? Poate că dacă un Lucian Blaga nu s-ar fi jucat mai înainte cu termenii aceştia (mai ales în Trilogia cunoaşterii), Petre Ţuţea n-ar mai fi zis “om autonom”, ci de-a dreptul “om luciferic”. Căci, în ultimă instanţă, acesta este “omul autonom”: un om bolnav de luciferism, în sensul strict teologic al cuvîntului.
Acest om autonom sau luciferic poate fi privit din multe puncte de vedere. Petre Ţuţea l-a tratat cu precădere din perspectiva cunoaşterii. De altfel, înainte de toate, “omul autonom”, încîntat de sine însuşi, deviază de regulă sensul existenţei, dinspre mîntuire (soteria), fie spre cunoaştere (“gnosticismul” prost), fie spre creaţie (falsa “demiurgie”). El înlocuieşte viziunea religioasă a lumii cu o viziune culturală; ar vrea să re-gîndească şi să re-creeze lumea lui Dumnezeu cu puterile minţii şi mîinilor omeneşti! Toată existenţa lui devine astfel căutare şi făptuire deşartă, căci caută unde nu este de găsit şi făptuieşte ce nu poate să dureze. Îşi poate umple lumea pînă la refuz, dar nu o poate transcende. Se mişcă năuc în cercul vicios al lui “aici” şi “acum”, în imanenţa Naturii şi a Istoriei, înşelînd şi înşelîndu-se deopotrivă.
Este vorba, pînă la urmă, de o proastă întîlnire cu Realul, pe care îl confundă cu aparenţele (phainomena) acestei lumi sau cu fantasmele minţii sale. De “Realul unic”, care este Dumnezeu, el nu ştie, nu poate sau nu vrea să se apropie. De aceea, cunoaşterea eşuează fie în materialismul pozitivist, fie în idealismul raţionalist, fie – după oboseala prea multor “ratări” – într-un scepticism dezabuzat. “Omul autonom” începe prin a se crede “măsură a tuturor lucrurilor” şi sfîrşeşte prin “a certa” realitatea că nu se potriveşte cu ideile lui, precum Hegel, sau prin a se întreba, asemenea lui Pilat: Quid est veritas? (Ce mai poate fi Adevărul… printre atîtea “adevăruri”?!).
Istoriceşte vorbind, “omul autonom” s-a născut în Grecia filosofilor, a murit în Evul Mediu creştin şi a reînviat o dată cu Renaşterea păgînizantă; a-l aştepta “să moară” din nou, de “moartea bună” a propriei lui suficienţe – acesta ar putea fi sensul ultim al supralicitatei formule a lui Malraux (“Secolul XXI va fi unul religios sau nu va fi deloc”).
Petre Ţuţea făcea undeva un fel de tipologie a omului cunoscător. Raportaţi la cunoaştere, oamenii ar fi de cinci tipuri: Misticul (“contemplativul” care se deschide, “iluminat”, cu credinţă şi cu smerenie, adevărului etern al Revelaţiei), Căutătorul (rătăcitorul om istoric care “se întreabă, întreabă şi caută”, cu bietele lui puteri omeneşti, rămînînd mereu pradă neliniştii şi neîmplinirii), Scepticul (care nu este, pînă la urmă, decît căutătorul învins de neputinţă), Indiferentul (care este un imbecil prin opţiune) şi Imbecilul (care s-a născut ca atare, reprezentînd, din perspectiva omenească, doar “un deşeu bio-istoric”). Ultimele două tipuri (imbecilul “făcut” şi imbecilul “născut”) neparticipînd propriu-zis la “aventura” cunoaşterii, iar cel de-al treilea fiind doar varianta dezabuzată a celui de-al doilea, vor rămîne în atenţia noastră doar Misticul şi Căutătorul. “Omul autonom” se acoperă, gnoseologic, cu tipul Căutătorului. Incapabil de credinţă, dar dinamizat de orgoliu, el caută “certitudini” şi “consistenţe” acolo unde acestea nu sînt de găsit: în natură, în istorie sau în sinele său autonom. Dacă Misticul trăieşte esenţial, Căutătorul se înfundă în fenomenalitatea fără transcendenţă, în acea “deşertăciune a deşertăciunilor” pe care o deplîngea Ecclesiastul.
Căutător este Filosoful (care jertfeşte raţiunii sale autonome şi “se întreabă” necontenit). Căutător este Ştiinţificul (“omul de ştiinţă”, care jertfeşte prejudecăţii experimentalismului empiric şi “întreabă” naiv lumea, universul). Dar cum “omul de ştiinţă”, istoric şi structural, nu este decît un derivat tîrziu al filosofului (un filosof “căzut” în empirie), Filosoful rămîne ipostaza majoră a Căutătorului. El este omul întrebător prin excelenţă, “un om care transformă în viciu nevoia întrebării”. El dizolvă raţional misterele şi rămîne suspendat de propriile lui întrebări, în limitele fatale ale acestei lumi şi ale ficţiunilor minţii sale (mintea care te minte!): căci ori nu le poate răspunde, ori le dă o mulţime de răspunsuri ipotetice, ce adesea se bat cap în cap, astfel că nu face decît să penduleze între ignoranţa pură şi ignoranţa “savantă” (docta ignorantia în sensul ei pervertit). “Refuzînd Absolutul ca instanţă supremă – scrie Petre Ţuţea – şi absolutizînd ilegitim dimensiunea imanentă a cunoaşterii, spiritul filosofic cade în infinitul rătăcirii raţionale. Căutătorul «alege şi, alegînd, rătăceşte». Asta l-a făcut probabil pe Tertullian să vorbească despre filosofi ca despre nişte «patriarhi ai ereticilor» “[5].
De aceea, lui Petre Ţuţea nu-i plăcea să i se spună “filosof”, ci prefera să se numească pe sine “gînditor creştin”. Strădania lui a fost tocmai aceea de a-l trezi pe “omul autonom” din beţia sa filosofantă, arătîntu-i calea spre Absolutul divin (singurul Real autentic), spre Revelaţia divină ca garanţie veşnică a Adevărului. Căci, în afara Revelaţiei, omul nu va trece niciodată, cu toate demersurile lui autonome, dincolo de întrebarea lui Pilat: “Ce este adevărul?”…
Asta nu înseamnă însă că Petre Ţuţea – cum s-au pripit să concluzioneze unii – nu dădea nici o şansă şi nici un rost filosofiei. Filosofia poate rămîne utilă în măsura în care admite să se pună, cu mijloacele ei, în slujba lui Dumnezeu. Dar nu în slujba Dumnezeului abstract al metafizicienilor sau a acelui metaforic “Dumnezeu al culturii” pe care-l invoca un Constantin Noica, ci în slujba Dumnezeului Celui Viu, a lui Iisus Hristos – Logos-ul Întrupat.
Filosofia ar avea trei soluţii: a) să piară pe limba ei; b) să se consoleze ca slujnică a “ştiinţelor exacte” sau c) să redevină ancilla theologiae. Aceasta din urmă ar fi calea pe care s-ar putea “înălţa smerindu-se”, aşa cum i s-a şi întîmplat de cîteva ori în istorie: cu Apostolul Pavel, cu Origen, cu Augustin, cu Dionisie Pseudo-Areopagitul, cu Ioan Damaschinul, cu Toma de Aquino, cu Grigorie Palama, cu Nicolaus Cusanus, cu Pascal, cu Kierkegaard, cu Maritain, cu Guénon, cu Berdiaev sau cu Nae Ionescu. Şi – de ce nu? – cu Petre Ţuţea însuşi.
Vorbind în termenii filosofiei culturii – şi cred că în manuscrisele lui Petre Ţuţea se află in nuce o întreagă filosofie creştină a culturii –, s-ar zice că noi trăim astăzi nu doar eşecul unui tip antropologic (“omul autonom”), dar şi al tipului de cultură ce s-a creat “după chipul şi asemănarea” lui. Poate că se va găsi într-o zi cine să ducă pînă la capăt, într-o formă mai puţin aforistică, răzleţele gînduri geniale ale lui Petre Ţuţea. Sau, altfel spus, poate că Petre Ţuţea, acest “ultim Socrate”, îşi va găsi un Platon al său, care să se împlinească împlinindu-l. Îţi vine să te întrebi, în ultimă instanţă, dacă nu cumva cele mai strălucite mesaje spirituale ce au ajuns pînă la noi nu sînt caracterizate tocmai de faptul că la origine nu au fost scrise de purtătorii lor, ci doar “propovăduite”, ajungînd să fie consemnate abia în urmă, graţie “ucenicilor” (exemplele cele mai notorii: relaţia Socrate-Platon, în sfera filosofiei; relaţia Hristos-apostoli, în sfera religiei).
Întorcîndu-ne la acea filosofie creştină a culturii despre care tocmai pomeneam, am putea spune, continuînd gîndirea lui Petre Ţuţea (care, la rîndul ei, valorifică “sugestii” naeionesciene), că se constată, în istoria spirituală a omenirii, două mari tipuri alternative de cultură, corespunzînd celor două viziuni fundamentale despre lume: pe de o parte, cultura ancillară (slujitoare), întemeiată pe viziunea teocentrică; pe de altă parte, cultura autonomă (“luciferică”), întemeiată pe viziunea antropocentrică. Pe de o parte, o cultură de verticalitate sacră (cultura omului care-şi venerează Zeii/Zeul), pe de alta, o cultură de orizontalitate profană (cultura omului care se venerează pe sine însuşi). Cultura ancillară a caracterizat, istoriceşte vorbind, Antichitatea timpurie şi Evul Mediu creştin, în vreme ce cultura autonomă a caracterizat Antichitatea clasică (“primul antropocentrism”) şi Modernitatea (“al doilea antropocentrism”, inaugurat, în linii mari, de Renaşterea occidentală).
Astăzi, cînd cultura autonomă pare a-şi trăi falimentul, stăm poate în pragul unei noi epoci de cultură ancillară. Inepţiilor dizolvante ale new age-ismului (care nu-i, în ciuda pretenţiilor sale profetic-novatoare, decît ultima consecinţă a mizeriei spirituale a omului post-medieval) dreapta gîndire creştină le poate opune Tradiţia revigorată a unei smerite şi mîntuitoare “ancillarităţi”. Căci – dacă luăm în serios creştinismul, asemenea lui Petre Ţuţea – omul nu se poate salva fără Dumnezeu; şi, cu atît mai puţin, împotriva lui Dumnezeu.
Răzvan CODRESCU

[1] Nucleul acestei introduceri a fost o comunicare ţinută la simpozionul organizat în anul 1992 (20-22 mai), în aula Institutului Teologic Ortodox din Bucureşti, mai ales prin strădania teologului Radu Preda (foarte tînărul autor al cărţii Jurnal cu Petre Ţuţea). Cu acel prilej, a fost editată şi o broşură colectivă, intitulată “Ultimul Socrate”. Petre Ţuţea – încercare de portret. De altfel, anul 1992 va fi un adevărat “an Petre Ţuţea”. După un prim pas editorial mai degrabă stîngaci (Bătrîneţea şi alte texte filosofice, Ed. Viitorul Românesc, Bucureşti), au urmat Între Dumnezeu şi neamul meu (Fundaţia Anastasia, Bucureşti – primul mare succes editorial), Mircea Eliade (Biblioteca Revistei “Familia”, Oradea), Omul. Tratat de antropologie creştină. 1. Probleme sau Cartea întrebărilor (Ed. Timpul, Iaşi), Reflecţii religioase asupra cunoaşterii (Ed. Nemira, Bucureşti), Proiect de Tratat. Eros (Ed. Pronto, Braşov – Editura Uniunii Scriitorilor, Chişinău), Philosophia perennis (Ed. Icar – Ed. Horia Nicolescu, Bucureşti), Jurnal cu Petre Ţuţea (Ed. Humanitas, Bucureşti; ed. a II-a: Ed. Deisis, Sibiu, 2002).
[2] Art. “Tot despre prejudecata inteligenţei” (31 ianuarie 1931), în vol. Roza vînturilor – 1926-1933, culegere îngrijită de Mircea Eliade, Ed. Cultura Naţională, Bucureşti, 1937, pp. 222-225 (reeditare anastatică: Ed. Roza Vînturilor, Bucureşti, 1990). Profesorul îi avea în vedere, ca şi Eminescu odinioară, mai ales pe politicienii care pun “teoriile” mai presus de “realităţi” (fie din interese demagogice, fie din mimetism ideologic).
[3] “Mircea Eliade – «credinciosul fără Dumnezeu»?”, în Puncte cardinale, anul II, nr. 2/14, februarie 1992, p. 6.
[4] A se vedea, de pildă, eseul “Rasă şi religiune”, în vol. Puncte cardinale în haos (Ed. Cugetarea, Bucureşti, f. a. [1936], mai ales pp. 178-179. Întreaga problematică este dezvoltată ulterior în Nostalgia paradisului (Ed. Cugetarea, Bucureşti, 1940; reeditare: Ed. Moldova, Iaşi, 1994).
[5] Petre Ţuţea, “Despre filosofi şi filosofie”, în Puncte cardinale, anul II, nr. 5/17, mai 1992, p. 11 (text inedit, reluat şi în nr. 11/59, noiembrie 1995, p. 8, într-un grupaj dedicat relaţiei dintre religie şi filosofie). Textul respectiv se încheie cu aceste cuvinte: “Oricine, spune Bossuet, e liber să aleagă între «calea omului» şi «calea Domnului». Şi tot el: «Raţiunea omului să tacă atunci cînd intră pe calea Domnului». Nu este vorba să tacă în sensul de a se anula, ci în sensul de a se smeri. Pe cealaltă cale, pe «calea omului», raţiunea sfidează Logosul prin logoree; se semeţeşte şi piere pe limba ei. Filosofia? Nu mi se pare altceva decît o rafinată trăire în promiscuitate cu moartea şi cu neantul…”

(Din vol. De la Eminescu la Petre Ţuţea. Pentru un model paideic al dreptei româneşti, Editura Anastasia, Bucureşti, 2000, pp. 213-224)

Eveniment

Huawei prezintă 10 lucruri mai puțin cunoscute despre utilizatorii de căști din România

Publicat

pe

București, 11 iunie 2021 – Huawei Consumer BG a aflat cum răspund căștile HUAWEI FreeBuds 4i nevoilor utilizatorilor, dar și care sunt preferințele acestora în materie de funcționalități și tendințe din domeniul audio, în urma unui studiu realizat prin intermediul paginii de Instagram @HuaweiMobileRo.

Rezultatele acestei cercetări-experiment au demonstrat că printre cele mai apreciate și căutate caracteristici în ceea ce privește căștile se află calitatea audio, autonomia bateriei și funcția inteligentă de anulare a zgomotului (ANC). Acestea sunt exact atributele la care excelează căștile HUAWEI FreeBuds 4i.

Căștile, cât și alte produse din categoria wearables, precum ceasurile inteligente, beneficiază weekend-ul acesta de prețuri speciale în magazinul online www.huaweistore.ro. Astfel, începând de astăzi, 11 iunie, ora 10:00 și până luni, 14 iunie, ora 10:00, prețurile acestor produse vor începe de la 199 lei. Oferta este disponibilă în limita stocurilor existente pentru diverse modele și culori.

Raportat la tipul de conținut pe care utilizatorii preferă să îl asculte, rezultatele au indicat că 91% dintre respondenți ascultă la căști muzică sau videoclipuri, în timp ce doar 9% aleg podcasturile. Pe de altă parte, doar 13% dintre participanți folosesc căștile atunci când vorbesc la telefon, spre deosebire de 87% care le poartă în momentele în care ascultă diverse melodii.

FreeBuds 4i Infografic_1

Muzica este, de altfel, o componentă importantă în viața utilizatorilor de căști, fie că vorbim despre activitățile profesionale (54% dintre respondenți preferă să lucreze cu muzică), fie atunci când vine vorba despre activități recreative (46% ascultă muzică atunci când fac sport). Pe de altă parte, studiul a mai relevat că cei mai mulți respondenți (51%) ascultă muzică atunci când se află pe drum spre locul de muncă sau spre diverse întâlniri, în timp ce 49% atunci când sunt acasă. În materie de preferințe de consum, 82% dintre participanți sunt adepții căștilor wireless pentru a asculta muzică, în timp ce doar 18% din aceștia le-ar alege pe cele clasice, cu fir.

În cazul celor mai importante caracteristici pentru utilizatorii de dispozitive audio care au răspuns întrebărilor, 72% au menționat calitatea sunetului, în timp ce 28% au ales autonomia bateriei. Participanții sunt,  totodată,  foarte bine informați în ceea ce privește funcționalitățile căștilor în general, astfel că 66% dintre aceștia cunosc faptul că ANC reprezintă funcția Active Noise Cancellation, iar 68% știu că True Wireless Stereo (TWS) înseamnă sunet de calitate prin asocierea bluetooth. În plus, 86% dintre respondenți sunt la curent cu faptul că noile HUAWEI FreeBuds 4i oferă 10 ore de redare continuă.

Calitatea audio se află în topul caracteristicilor pentru utilizatori, de aceea căștile HUAWEI FreeBuds 4i vin cu o diafragmă compusă din polimer „PEEK+PU”, flexibilă și puternică, ce asigură sensibilitate ridicată și un răspuns dinamic bogat, permițându-le utilizatorilor să audă mai multe detalii ale sunetului.

A doua pe lista de caracteristici apreciate de utilizatori, este autonomia bateriei. HUAWEI FreeBuds 4i au o baterie generoasă ce permite 10 ore de redare continuă a muzicii sau 6.5 ore de apel vocal cu funcția ANC oprită și 7.5 ore de redare continuă a muzicii și 5.5 ore de apel vocal cu funcția activată. În plus, tehnologia de încărcare rapidă permite 4 ore de redare audio cu 10 minute de încărcare. Funcția ANC, menționată anterior, devine din ce în ce mai căutată de către utilizatori. HUAWEI FreeBuds 4i adoptă trei tehnologii anti-interferență pentru o calitate superioară a apelului și pentru reducerea zgomotelor ambientale.

Căștile HUAWEI FreeBuds 4i vin în ajutorul persoanelor care desfășoară o activitate fizică sau se află în mișcare, cu  funcția de detectare precisă a atingerii. Utilizatorii pot controla cu ușurință redarea muzicii sau apelurile vocale și pot activa funcția ANC cu o singură atingere. În plus, căștile funcționează perfect cu orice tip de smartphone, fiind compatibile cu toate sistemele de operare – IOS sau Android.

Așadar, potrivit rezultatelor acestei cercetări desfășurate pe pagina de Instagram a companiei, căștile HUAWEI FreeBuds 4i răspund chiar și celor mai exigente nevoi ale utilizatorilor, ceea ce i-a determinat pe 78% dintre participanți să afirme că își doresc să achiziționeze acest model de căști.

Despre Huawei Consumer Business Group

Produsele și serviciile Huawei sunt disponibile în peste 170 de țări, deservind mai mult de o treime din populația lumii. Compania deține 14 centre R&D în țări precum Statele Unite ale Americii, Germania, Suedia, Rusia, India și China. HUAWEI Consumer BG este una din cele 3 filiale ale companiei și include telefoane inteligente, computere și tablete, dispozitive purtabile și servicii cloud, etc. Cu peste 33 de ani de expertiză în domeniul telecomunicațiilor, HUAWEI oferă tehnologii inovatoare pentru consumatorii de pretutindeni.

 

Pentru mai multe informații, vizitați: www.huaweistore.ro.

Pentru noutăți despre Huawei Consumer BG, urmăriți-ne pe:

Facebook: https://www.facebook.com/huaweimobilero/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobilero/

YouTube: https://www.youtube.com/HuaweiMobilero

Citeste in continuare

Eveniment

Samsung este partener de tehnologie la RADAR, primul muzeul temporar de New Media Art, ce poate fi vizitat până pe 13 iunie

Publicat

pe

București, România – 11 iunie 2021 – Expoziția temporară RADAR 2021 s-a deschis la ROMAERO și poate fi vizitată până duminică, 13 iunie. Desfășurată sub forma unui artshow de video-mapping și instalații interactive, expoziția are ca piesă centrală un avion Boeing 737 transformat într-o instalație imersivă de artă. Expoziția de artă și tehnologie prezintă peste 50 de proiecte ce îmbină arta cu tehnologiile emergente precum realitate augmentată, video-mapping, inteligență artificială, instalații interactive, game art, sound design.

ArtShow-ul este împărțit în patru acte, iar vizitatorii vor putea explora și secțiunea InFlux ce prezintă proiecte ale artiștilor independenți și secțiunea Game Art – proiecte din industria jocurilor video realizate de studiouri independente, dar și de studenți din cadrul UNATC și UNARTE. Proiectele vor fi prezentate pe monitoarele inteligente de la SAMSUNG și experiențele în realitate augmentată descoperite prin tabletele Samsung.

credit Adi Bulboaca

Samsung este partener al RADAR, contribuind cu cea mai nouă tehnologie a ecranelor, monitoarelor, tabletelor și telefoanelor. „În calitate de lider mondial în tehnologie, pentru Samsung este foarte important să încurajeze noi căi de explorare a artei prin inovație. Ne bucurăm să contribuim la acest demers și ne dorim să vedem noi modalități de interacțiune și în următorii ani. Vă invităm să vă bucurați, în siguranță, de întreaga expoziție”, declară Simona Panait, Marketing Director România & Bulgaria, în cadrul Samsung Electronics România.

RADAR 2021 va avea loc în Hangarul 3, cu o suprafață generoasă de 5.800 mp. Explorând emoția prin tehnologie, cei 4 pereți ai hangarului, cu o suprafața de 1.200 mp vor fi acaparați de un show de video mapping ce va transpune vizitatorii în diferite lumi ireale, alături de un spațiu imersiv dedicat copiilor și un traseu personalizat RADAR Kids.

Pentru a afla mai multe despre experiența muzeului temporar RADAR și a celui mai amplu spațiu imersiv din România vă invităm pe contul oficial de Instagram Samsung în perioada 12-13 iunie.

Fotograful Cristian Vasile (IGU), membru #TeamGalaxy, va surprinde cele mai epice cadre de la eveniment cu ajutorul camerei telefonului Galaxy S21 Ultra.

Radar - credit Adi Bulboaca

Despre Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiră oamenii și creează viitorul prin tehnologii și idei. Compania redefinește lumea televizoarelor, pe cea a smartphone-urilor, a dispozitivelor wearables, a tabletelor, a electrocasnicelor digitale, a sistemelor de rețea și memorie și a ecranelor profesionale. Pentru cele mai noi informații, vizitați Samsung Newsroom la http://news.samsung.com.

Despre RADAR

RADAR s-a născut ca urmare a potențialului imens al unei nișe în care tehnologia se transformă în mediu artistic de creație pentru artiști. Aceasta inițiativă este cea mai amplă manifestare de artă prin tehnologii emergente, cu artiști din toată țara ce prezintă proiecte de Realitate Virtuală, Realitate Augmentată, Inteligența Artificială, Proiecții Video, Instalații Interactive, Game Art, Robotică și Sound Design. Proiectul RADAR are ca fundație o abordare curatorială aparte și generează punți conceptuale între artiști, dezvoltatori, studiouri de creație, ateliere de producție, instituții culturale și comerciale.

Citeste in continuare

Eveniment

Allview lansează Soul X8 PRO, noul flagship cu sistem AI Penta Camera

Publicat

pe

Soul X8 PRO – un nou device lansat sub conceptul Touchless, ce integrează un sistem care permite controlul telefonului fără atingere, cu ajutorul căștilor wireless Soul AV1 și AVI

Allview, brandul românesc de electronice, marchează astăzi o dublă lansare: noul său flagship – Soul X8 PRO și căștile wireless – Soul AV1. Soul X8 PRO este primul dispozitiv Allview care vine cu o configurație penta-camera – bazată pe inteligență artificială, procesor MediaTek® Helio G90T – destinat să susțină o experiență de gaming incredibilă, 6 GB de memorie RAM, o memorie internă de 128 GB și un display de 6,67” cu tehnologie LTPS pentru un consum de energie redus și care permite conexiune prin tehnologia NFC. Soul X8 PRO asigură o experiență de utilizare hands-free, oferind clienților posibilitatea de a-și controla dispozitivul fără să-l atingă, doar prin intermediul căștilor Soul AV1 și unicului asistent vocal în limba română, AVI.

 

Pentru anul 2021 am ales ca portofoliul de produse Allview să fie definit de conceptul Touchless, întrucât am identificat o dorință generală și un trend la nivel global prin care interacțiunea cu tehnologia tinde să devină tot mai mult fără atingere. Astfel, ne dorim să integrăm această evoluție tehnologică la nivelul portofoliului nostru, iar prin lansarea noului Soul X8 PRO și a căștilor wireless Soul AV1 le oferim cliențillor noi experiențe de utilizare, mai rapide și confortabile, accesibile unui public cât mai larg, ce au ca scop simplificarea vieții”, a explicat Lucian Peticilă, General Manager Allview.

 

Sistem AI Penta Camera

Soul X8 PRO realizează fotografii detaliate și clare, datorită sistemului de cinci camere, bazat pe inteligență artificială. Camera principală de 64 MP integrează metoda Pixel Binning, ce grupează 4 pixeli într-unul singur și oferă fotografii de o calitate superioară indiferent de lumina ambientală și inclusiv pentru modul HDR. Wide camera are un senzor de 8MP și deschidere f/1.8, Macro camera este ideală pentru fotografierea cadrelor de la o distanță de 4 cm, Bokeh Effect camera menține subiectul principal în prim-plan, iar Mono camera redă emoțiile în alb-negru și renaște frumusețea trecutului.

 

Noul Soul X8 PRO suportă filmarea la rezoluţie 4K, utilizând focalizarea rapidă de înaltă precizie, la o frecvenţă de 30 FPS și oferindu-le utilizatorilor o experiență video uimitoare.

Camera principală de 64 MP

Camera principală de înaltă performanță, de 64 MP, cu sistem optic alcătuit din 6 lentile oferă control precis asupra fotografiilor, pentru ca acestea să fie clare și pline de detalii la orice oră din zi sau noapte. În același timp, senzorul cu sensibilitate ridicată integrează tehnologii avansate, precum: Quad bayer color filter, ce aplică metoda Pixel Binning (grupează 4 pixeli într-unul singur) și ajută la surprinderea imaginilor la o calitate profesională, dar și realizarea fotografiilor de 16 MP cu o finețe a detaliilor mult îmbunătățită, completate de Back illuminated and stacked CMOS image sensor și Phase Detection Auto Focus ce asigură focalizarea rapidă și precisă, pentru ca utilizatorii să poată surprinde orice detaliu.

 

Selfie-uri de 32MP

Camera frontală de 32 MP evidențiază fiecare portret, iar utilizatorii pot alege funcția Selfie Panorama, ce ofera un unghi generos de 76,4°.

Căștile wireless Soul AV1 și AVI, o experiență touchless

Cu noile căști Soul AV1 și AVI – primul asistent vocal inteligent în limba română, dezvoltat de Allview, este mult mai simplu să controlezi telefonul, fără ca acesta să fie atins. Astfel, utilizatorii sunt mereu conectați, iar AVI le va citi notificările direct în cască, va prelua comanda de apelare, pornire a sistemului de navigație, completare listă de cumpărături, setare alarmă, întâlnire și multe altele.

Procesor MediaTek® Helio G90T

Soul X8 PRO vine echipat cu un procesor puternic MediaTek® Helio G90T ce asigură performanțe optimizate. Procesorul eficient împreună cu HyperEngine Game Tehchnology mobile oferă o utilizare rapidă, iar împătimiții de gaming se pot bucura de un timp de răspuns mai scurt, conținut grafic de excepție și latență redusă.

Procesorul este susținut de 6GB RAM și 128GB spațiu de stocare, cu suport pentru card microSD de până la 256GB.

Design elegant, proiectat pentru utilizator

Carcasa noului Soul X8 PRO este realizată prin îmbinarea materialelor premium (sticlă și metal), ce integrează armonios sistemul de camere într-un design elegant, subțire și cu margini fine. Fingerprint-ul poziționat intuitiv în partea laterală asigură acces rapid la conținutul device-ului.

 

Display-ul FullHD+ Infinity-O, pentru o experiență de vizionare captivantă

Soul X8 PRO dispune de un ecran FullView, prevăzut cu Gorilla Glass și tehnologia LTPS ce oferă o experiență de vizionare captivantă și un consum de energie redus. Diagonala generoasă de 6,67” suportă o rezoluție FHD+ de 1080x2340px, ce permite redarea imaginilor la o claritate superioară.

Experiență adaptată nevoilor utilizatorilor

Soul X8 PRO vine cu AndroidTM 11 și integrează Visual UI 4.0, o interfață intuitivă și rapidă pentru o experiență de utilizare spectaculoasă. Astfel, clienții pot beneficia la maximum de tot ceea ce le oferă noul device și își pot optimiza sarcinile obișnuite, beneficiind de navigare mai facilă.

Disponibilitate

Soul X8 PRO este disponibil pe www.allview.ro/soulx8pro și poate fi achiziționat atât individual, cât și sub formă de pachet: Soul X8 PRO și căștile wireless AV1.

Allview și Prietenii

Pentru a beneficia de produsele nou lansate la prețuri avantajoase, clienții se pot înscrie în campania „Adună-ți prietenii și câștigați împreună!”, ce se va desfășura pe www.allviewsiprietenii.ro. Mecanismul campaniei este simplu: utilizatorii sunt invitați să descopere noul Soul X8 PRO, să răspundă la o întrebare ce le va aduce 200 lei discount și să recomande campania altor prieteni. Orice recomandare este răsplătită cu încă 100 lei, în cazul în care prietenul recomandat răspunde și el la întrebarea despre produs. Se pot face maxim 5 recomandări, iar campania este valabilă până pe 21 iunie. Astfel, clienții care vor participa la campanie, vor putea beneficia de un discount maxim de 700 lei, aplicat prețului de lansare. Mai multe detalii despre campanie, precum și regulamentul complet îl veți găsi pe www.allviewsiprietenii.ro.

Despre Allview

Allview este brandul autohton de electronice numărul 1 din România, ce activează în peste 10 țări europene. Allview crede în puterea inovației și a tehnologiei de a schimba lumea, având misiunea de a îmbunătăți viețile oamenilor prin inovații tehnologice relevante, accesibile tuturor. Prin construirea,  adaptarea rapidă și constantă a unui portofoliu complet de produse, creăm experiențe și oportunități noi pentru clienții de pretutindeni.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați: https://www.allview.ro/despre-companie

Pentru a rămâne conectatați la noutățile Allview, urmăriți-ne pe:

Facebook: https://www.facebook.com/allview

YouTube: https://www.youtube.com/allviewmobile

Instagram: https://www.instagram.com/allviewmobile/

Citeste in continuare
Advertisement


Ultimile Noutăți din Prahova

Eveniment15 ore inainte

Conferința online Pria Environment and Construction Industry din 15 iunie 2021 – premieră în Romania

PRIAevents organizează, în premieră, prima conferință care aprofundează tematica despre mediu și sectorul construcțiilor în România, Pria Environment and Construction...

Eveniment2 zile inainte

Huawei prezintă 10 lucruri mai puțin cunoscute despre utilizatorii de căști din România

București, 11 iunie 2021 – Huawei Consumer BG a aflat cum răspund căștile HUAWEI FreeBuds 4i nevoilor utilizatorilor, dar și...

Eveniment2 zile inainte

Huawei prezintă 10 lucruri mai puțin cunoscute despre utilizatorii de căști din România

București, 11 iunie 2021 – Huawei Consumer BG a aflat cum răspund căștile HUAWEI FreeBuds 4i nevoilor utilizatorilor, dar și...

Eveniment2 zile inainte

Samsung este partener de tehnologie la RADAR, primul muzeul temporar de New Media Art, ce poate fi vizitat până pe 13 iunie

București, România – 11 iunie 2021 – Expoziția temporară RADAR 2021 s-a deschis la ROMAERO și poate fi vizitată până duminică, 13 iunie....

Eveniment2 zile inainte

Samsung este partener de tehnologie la RADAR, primul muzeul temporar de New Media Art, ce poate fi vizitat până pe 13 iunie

București, România – 11 iunie 2021 – Expoziția temporară RADAR 2021 s-a deschis la ROMAERO și poate fi vizitată până duminică, 13 iunie....

Eveniment2 zile inainte

Autenticitate, diversitate și artă urbană în cel mai recent colaj video inspirat de telefoanele Galaxy A de la Samsung

10 iunie 2021, București – Samsung România a reunit o serie de artiști din zona urbană locală (graffiti, street dance și...

Eveniment2 zile inainte

OnePlus Nord CE 5G este anunțat oficial: experiența OnePlus la un preț mai mic

10 iunie 2021: Astăzi, brandul global de tehnologie OnePlus a dezvăluit un nou membru al liniei de produse OnePlus Nord: OnePlus...

Eveniment2 zile inainte

Samsung SmartThings dezvăluie o nouă interfață gândită pentru a oferi o experiență conectată mai dinamică la domiciliu

Noua actualizare le oferă utilizatorilor experiențe mai simple și mai puternice pentru a-și controla locuințele conectate   București, România –...

Eveniment3 zile inainte

Allview lansează Soul X8 PRO, noul flagship cu sistem AI Penta Camera

Soul X8 PRO – un nou device lansat sub conceptul Touchless, ce integrează un sistem care permite controlul telefonului fără...

Eveniment3 zile inainte

Allview lansează Soul X8 PRO, noul flagship cu sistem AI Penta Camera

Soul X8 PRO – un nou device lansat sub conceptul Touchless, ce integrează un sistem care permite controlul telefonului fără...

Eveniment3 zile inainte

Entertainment la superlativ cu televizoarele TCL. În 2021 lumea smart-display vine la tine acasă

București, 10 mai 2021 – La nivel mondial, brandurile de televizoare se întrec în a atrage clienții cu oferte atrăgătoare, însă...

Eveniment3 zile inainte

Samsung SmartThings dezvăluie o nouă interfață gândită pentru a oferi o experiență conectată mai dinamică la domiciliu

Noua actualizare le oferă utilizatorilor experiențe mai simple și mai puternice pentru a-și controla locuințele conectate   București, România –...

Eveniment3 zile inainte

Nokian Tyres oferă garanții speciale pe piețele din Europa Centrală la anvelopele sale premium

Nokian Tyres pune la dispoziția clienților de pe piețele europene o serie de garanții speciale la toate anvelopele comercializate, astfel...

Eveniment3 zile inainte

Nokian Tyres oferă garanții speciale pe piețele din Europa Centrală la anvelopele sale premium

Nokian Tyres pune la dispoziția clienților de pe piețele europene o serie de garanții speciale la toate anvelopele comercializate, astfel...

Eveniment3 zile inainte

Huawei s-a alăturat programului rabla pentru PC-uri și tablete: HUAWEI MateBook D15, cu Intel® Core™ i3, disponibil de la prețul de 1.999 lei în perioada programului

Cel mai performant laptop care poate fi achiziționat la mai puțin de 2.000 lei*   București, 10 iunie 2021 –...

Eveniment3 zile inainte

Huawei s-a alăturat programului rabla pentru PC-uri și tablete: HUAWEI MateBook D15, cu Intel® Core™ i3, disponibil de la prețul de 1.999 lei în perioada programului

Cel mai performant laptop care poate fi achiziționat la mai puțin de 2.000 lei*   București, 10 iunie 2021 –...

Eveniment3 zile inainte

În ultimul an, Banca Română de Credite și Investiții și-a dublat numărul angajaților, iar portofoliul de credite a crescut de peste 8 ori

Comunicat de presă, București, 9 iunie 2021 Banca Română de Credite și Investiții (BRCI) și-a consolidat, în ultimul an, prezența...

Eveniment3 zile inainte

În ultimul an, Banca Română de Credite și Investiții și-a dublat numărul angajaților, iar portofoliul de credite a crescut de peste 8 ori

Comunicat de presă, București, 9 iunie 2021 Banca Română de Credite și Investiții (BRCI) și-a consolidat, în ultimul an, prezența...

Știrile Săptămânii