Motocicleta este un vehicul pe doua roti cu multi cai putere. Poti circula cu motocicleta atat in oras, pe drumuri nationale sau europene, pe drumuri alunecoase de munte, forestiere sau pavate. In tot acest timp, transmisia motocicletei are ca principal obiectiv transmiterea energiei si miscarea, contribuind la rularea in conditii optime de siguranta. Acest lucru nu ar fi posibil fara o curea transmisie performanta. Totusi, trebuie sa stii, motociclistule, ca o curea de transmisie nu trebuie confundata cu o curea de distributie. Dar stii, oare, care sunt caracteristicile care le diferentiaza si care fac ca fiecare dintre aceste componente sa aiba un rol aparte in functionatrea unui vehicul pe doua roti? Iata ca raspunsul la aceasta intrebare il vei afla in cuprinsul acestui articol!
Cureaua de distributie
Aceasta curea este responsabila pentru functionarea arborelui cotit, respectiv a arborelui cu came. Ea sincronizeaza cele doua piese metalice aflate in miscare, de-a lungul etapelor ciclului motor: admsie, compresie, ardere si evacuare ascendenta.
Pentru a rezista solicitarilor la care este supusa timp de zeci de mii de kilometri, cureaua de distributie este realizata dintr-un cauciuc ranforsat. Pe partea posterioara, cureaua are o tesatura din poliamida, care ii confera rezistenta la temperatura si la uzura. Corpul din elastomer al curelei este consolidat cu fibre care garanteaza o rezistenta aparte la imbatranire, precum si rezistenta dinamica de care este nevoie in momentele de varf de sarcina.
Cureaua de transmisie
Comparativ cu o curea de distributie, cureaua de transmisie este parte componenta a sistemului de transmisie al motocicletei. Deci, aceasta componenta are ca principal rol transmiterea impulsului miscarii catre motor.
Cum face acest lucru, mai exact? Acest subansamblu este responsabil de transmiterea miscarii de rotatie a arborelui cotit catre agregatele auxiliare. Printre acestea se numara alternatorul, pompa de apa, pompa hidraulica. Cureaua de transmisie este un element de acționare cu fixare pozitiva si foloseste, pentru transferul fortei, frecarea statica in raport cu fulia.
Curelele de transmisie se impart in doua categorii, dupa modul de montare al lor:
- cureaua de transmisie cu caneluri: aceste curele realizeaza transferul fortei prin
frecarea statica dintre flancurile nervurilor si fulia canelata. Cu o suprafata mare de frecare, acestea permit realizarea unor transmisii cu indoiri inverse si au diametre mici de deflectare.
- cureaua de transmisie cu caneluri elastice: aceasta curea se monteaza numai cu
ajutorul unor unelte speciale si au o eficienta mai mica decat cea obisnuita. In schimb, cureaua de transmisie cu caneluri elastice nu necesita un dispozitiv de tensionare, fiind montate sub pretensionare.
Ca sa retii!
Cureaua de transmisie este o banda continua flexibila si rezistenta, cu ajutorul careia se transmite miscarea de rotatie si puterea corespunzatoare, de la un arbore la altul, prin intermediul rotilor de curea (roata conducatoare si roata condusa, iar uneori si roti de conducere).
Curelele se confectioneaza de obicei din piele, bumbac, canepa, par de camila, cauciuc cu insertii de panza. Uneori sunt folosite curele multiple, inguste, de forma trapezoidala, confectionate din cauciuc cu insertii de panza, asezate pe roti care au la periferie caneluri cu profilul curelei. Suprafetele de contact pentru transmiterea puterii sunt flancurile curelelor trapezoidale, respectiv dintii, in cazul curelelor sincrone.