În esență, vă rog să vă puneți întrebarea: dacă s-ar strânge toți decidenții din România (izolați în prezent) laolaltă, le-ar lua mai mult de 7 secunde să spună ce au făcut ei pentru populație întreaga săptămână trecută? În mod real, și fără limbă de lemn. Opinia mea este că nu le-ar lua mai multe de 5 secunde, iar lipsa de acțiune și mimarea acțiunilor care trebuie să fie în fapt imediate, țintite, bine calibrate și de amploare, ar putea duce la căderea economiei în 2020 mai mult decât în 2009. Adică spre -10%. De aceea, în perioada următoare voi mai ridica o problemă, dezvaluie analistul Radu Teodor Soviani.
A trecut o saptamana de cand decidentii de politica fiscala stau in izolare generata de epuizare intelectuala cronică si de frica de coronavirus si mimeaza masuri anti-criza. Ei, decidenții, înca nu realizeaza ceea ce am spus inca din urma cu aproape 3 saptamani: ca este o criza de santate publica ce va antrena o criza economica cum nu am mai văzut pe parcursul vieții noastre (si nu financiara). Economia globala se opreste in cascada, este o criza a cererii simultana cu o criza ofertei care se auto-alimentează reciproc, pe fondul crizei de sănătate publică. La final globalizarea va intra în revers pentru că economiile dezvoltate se bat deja între ele pe bani și vor pune înaintea eficienței, altceva: predicibilitatea. Este mai eficient să produci în China, dar criza COVID arată că mai important va fi eea ce este mai predictibil. E ca si cand ai pune brusc economia pe stop, ajungi la crah, iar după crah dai pe rewind. Desigur, este prea complex pentru decidenții din România care, în plină pandemie, mimează măsuri economicece pot avea ca rezultat doar un ,,blue screen” – utilizatorii de Microsoft Windows știu la ce mă refer. In perioada de criza, oamenii au nevoie de claritate. Companiile au nevoie de claritate. Nu au parte de claritate din punct de vedere economic nici din partea Guvernului României nici din partea BNR. De mai bine de o săptămână nu au produs nimic despre populație, nu au scosc un cuvânt despre bănci și protejarea populației de presiunea sistemului bancar. Romania se alatura astfel unui club cu doar 2 state (Romania si Rusia) care mimeaza/ignoră masurile anti-criza, cel mai grav fiind că ignoră populația. Guvernul continua sa speculeze economic pandemia in favoarea clientilor politici. Cele 5 miliarde de lei (până la 15 miliarde) cu efect multiplicator în economie de ,,70 de miliarde de lei” reprezintă nebunie pură. Primii care vor avea acces sunt clienții politici. IMM-urile care își întrerup activitatea din cauza crizei? Să stea la coadă să obțină ,,certificat de criză” astfel încât să obțină facilități la plata chiriei, utilităților, etc. Certificat din partea unor politruci. Faptul că Guvernul nu dă doi bani pe populație poate fi prefect exemplificat prin faptul că în Ordonanța publicată sâmbătă, 21 martie 2020, nu se regăsește nimic despre populație și bănci. 48 de ore mai târziu, ministrul finanțelor mai care încă 48 de ore, că ne pregătesc băncile nu știu ce surpriză; Populația este lovită simultan de 3 jeturi de apă sub presiune: frica în fața coronavirusului, incertitudinea veniturior și a locului de muncă, presiunea ratelor bancare în condițiile în care nu există niciun semnal. Ordonanța publicată sâmbătă a arătat că guvernul a dat-o la întors și cu bruma de măsuri sperată în favoarea populației. BNR se mișcă târziu, și prost. Vineri seara a fost nevoie de un întreg mecanism pentru a îl scoate pe Isărescu din starea de izolare, pe măsură ce toate băncile centrale normale la cap (mai puțin Rusia), luau măsuri pentru populație. Isărescu a luat măsuri pentru bănci, în continuarea pasivității de toată săptămâna trecuta. Reducerea de rată de dobândă de 0,5% este nesemnificativă, iar prin celealte măsuri anunțate par să fie țintite obligațiile lui Isărescu față de grupuri de interese bancare și nu obligațiile pe care Banca Centrală, ca instituție a statului român, le are față de populație. O să revin mâine pe larg cu o analiză. Prin mimarea unor măsuri anti-criză, în fapt decidenții de politică monetară și fiscală inițiaza manual într-o manieră mai dramatică crah-ul economiei Românești. În plină criză ei speculează economic pandemia și prefinanțează din veniturile populației profituri ale băncilor: ,,se privatizează profiturile, se naționalizează pierderile”. În vremuri de criză, peste tot în lume, profiturile se întorc către țintirea siguranței populației. În esență, vă rog să vă puneți întrebarea: dacă s-ar strânge toți decidenții din România (izolați în prezent) laolaltă, le-ar lua mai mult de 7 secunde să spună ce au făcut ei pentru populație întreaga săptămână trecută? În mod real, și fără limbă de lemn. Opinia mea este că nu le-ar lua mai multe de 5 secunde, iar lipsa de acțiune și mimarea acțiunilor care trebuie să fie imediate, țintite, bine calibrate, ar putea duce la căderea economiei în 2020 mai mult decât în 2009. Adică spre -10%. De aceea, în perioada următoare voi mai ridica o problemă: a zecilor de mii de Euro plătite lunar de stat către indivizi așa-ziși specializați, în condițiile în care constatăm că, în momente de nevoie economică, cum este acesta, acești indivizi nu aduc nicio contribuție. Mai e nevoie ca statul român să aloce zeci de mii de Euro lunar pentru diverși plasați, acești auto-izolați, care în esență își exercită talentele de scribi față de intervențiile din spațiul public? Cum pune ,,deep-state” în lucru excesul de capital financiar acumulat de acești indivizi, aflați la locul nepotritvit și la momentul nepotrivit pentru populație, în fapt bieți teoreticieni plasați prin Consiliul BNR or academicieni care au halit zeci de ani resurse importante și care acum, în momentele în care economia trece prin pandemie, lasă economia fără măsuri și în loc să țintească populația, țintesc obligațiile lor, personale? Și încă ceva: în acest fișier VIDEO veți vedea la ce întrebare nu a vrut să răspună ministrul finanțelor publice (dovadă că nu înțelege prin ce criză trecem și se gândește că e ca în 2008, bietul de el, care a fugit cu 15 minute înainte să fie votat premier și care ne asigură acum, timid și epuizat că ,,nu lăsăm pe nimeni în urmă”). Premier izolat, ministru de finanțe fugar, guvernator capturat, Preșdinte debusolat. Cam asta e garnitura care vrea să ne treacă prin criza economică de după criza de sănătate publică. Cum rămâne cu ,,e la fel ca în 2008”? (Cerasela N.).
Dan Barna, plictisit, a deschis ieri ședința Bursei de Valori București. Nu e de mirare că principalii indici au scăzut, doar piața de capital e prima care reacționează la semnale! În plus, daca tragea Barna un pic mai tare de clopotul ăla care arată ca naiba agățat de tavan, îi dădea și un pumn în față lui Năsui. În altă ordine de idei, ședința de ieri a BVB a fost dedicată, prin deschidere, fondului Proprietatea care a aniversat zece ani de la listarea la BVB. ,,Ideea” Fondului Proprietatea – a fost promovată (vârâtă) prin Călin Popescu Tăriceanu iar despagubirile din Fondul Proprietatea s-au dovedit extrem de productive pentru o mana de samsari si talhari, dar pentru prea putin din cele peste 200.000 de persoane abuzate de regimul comunist si care ar fi urmat sa fi despagubite. Oricum, de 10 ani Fondul este listat la Bursa, ceea ce pare să fi îmbunătățit semnificativ guvernanța companiilor în care este acționar. Acum însă, la 10 ani de listarea fondului fondat în 2005 sub tutela lui Tăriceanu cred ca are valoare de simbol faptul că fix în aceeași zi, Călin Popescu Tăriceanu este inculpat oficial în dosarul mitei de 800.000 de dolari (pentru licente Microsoft). Așteptăm vești și de la Dan Barna în urma anchetelor privind ,,absorbția” de către el, de către soră și de către ații a fondurilor europene: ,,ce belșug se anunță”. Sunt convins că așa zicea și Tăriceanu la înființarea (nu la listarea) Fondului Proprietatea, care până la ,,privatizarea” managementului, a fost condus de tot soiul de dubioși. Mai jos veti gasi si un scurt interviu din anul listării cu ambasadorul SUA de la acel moment în România, Mark Gittenstein, dezvaluie analistul Radu Teodor Soviani. (Cerasela N.).
Unde e transparența? Alaltaieri, 25 ianuarie 2021, Ministerul Finanțelor trebuia să publice execuția bugetară pentru anul 2020. Adică să vedem deficitul și cheltuielile. Ghiciți ce: nu l-au publicat. Ghiciți de ce: nu le iese totalul. Adică, cei de la ministerul de finanțe nu știu cum să vopsească cifrele și să ascundă cheltuielile reale astfel încât să le iasă un deficit bugetar sub 10%. Da, ați citit bine: 10% din PIB. Cel mai mare deficit bugetar vreodată, din istorie, în condițiile în care de banii ăștia au făcut #nimicpentrupopulație. Peste 100 de miliarde de lei datorie nouă pusă în 2020 peste datoria veche. Vă spuneam încă din 1 noiembrie că în 11 luni România a făcut mai multă datorie publică decât în primii 19 ani de la Revoluție. Iar în noiembrie și decembrie dezmățul (fără raționalizare) a continuat și de aceea, în mod real, deficitul bugetar al României a depășit 10% din PIB în 2020, indiferent dacă ei vor raporta cu întârziere 9,7 sau 9,8. Și vă mai spuneam ceva: că în 2025, România va ajunge la datorie publică de 108% din PIB. La două luni după, în 30 decembrie, și Comisia Europeană a confirmat ceea ce vă anunțam eu în premieră: că ne îndreptăm cu vitează spre 100% datorie publică. Iar bugetul pentru 2021 încă nu este gata ceea ce este INACCEPTABIL. Și știți de ce? Pentru că nu le iese totalul, dezvaluie analistul economic Radu Teodor Soviani. (Cerasela N.).