Connect with us

Exclusiv

Se leaga niste elemente de jurisprudenta UE/Pentru cine le vede!

Prahova Mea

Publicat

pe

SCURTĂ INTRODUCERE  ÎN GÎNDIREA LUI PETRE ŢUŢEA [1]

Mare noroc că există oameni care sunt idioţi! Funcţia idiotului e pozitivă,
pentru că fără el n-am înţelege nici geniul, nici normalitatea. Păi cum am
cunoaşte noi un om pe care-l numim desăvârşit dacă n-ar fi prezenţi ăştia,
idioţii?

Tragedia istorică a “omului autonom” a constituit una dintre temele de predilecţie ale gîndirii lui Petre Ţuţea. Marea lui ambiţie a fost, de altfel, aceea de a scrie un tratat de antropologie (pe care n-a mai apucat să-l definitiveze); nu era vorba de o lucrare de antropologie ştiinţifică (atît de la modă astăzi), ci de un discurs filosofico-teologic, axat pe problematica gnoseologică.
Pe acest “om autonom”, căruia i-a făcut o radiografie necruţătoare, a căutat el să-l “vindece”, la modul socratic, de prea multa lui “deşteptăciune”. Cînd spun lucrul acesta, am în minte un articol al lui Nae Ionescu (dascălul mărturisit al lui Petre Ţuţea): “Marea pacoste a istoriei moderne au fost oamenii inteligenţi şi teoriile lor. Mintea omenească e de la natură pornită spre generalizare. Ea porneşte de la fapte simple, şi se ridică repede la teorie. Din nefericire, de cele mai multe ori aceste teorii sînt false; pentru că faptul de la care s-a plecat nu e esenţial. Omul însă crede că teoria lui primează – şi că realitatea trebuie să i se supună. Sînt peste 300 de ani, bunăoară, de cînd omenirea toată e victima unei «teorii»: aceea a individualismului, care a provocat, provoacă şi va mai provoca încă multe dezastre şi adîncă mizerie în toate ramurile existenţei umane. […] Inteligenţa e orgolioasă şi rigidă. Ea vrea să se instituie nu numai în stăpîn absolut, dar şi în demiurg. Şi greşeşte.”[2]. În acest sens naeionescian, “inteligenţa” sau “deşteptăciunea” devin sinonime ale “idealismului prost”. Sau, altfel spus, apanajul acelor oameni despre care se spune îndeobşte că “fac pe deştepţii”.
“Omul autonom” al lui Petre Ţuţea este, prin excelenţă, omul care face pe deşteptul, ajungînd, în cele din urmă, să trăiască în idolatria închipuitei sale deşteptăciuni. Vorbind în termeni creştini, o astfel de atitudine reprezintă antiteza exactă a “sărăciei cu duhul”. Grecescul ptochós din sintagma evanghelică ptochós to pneumatí (“sărac cu duhul”, după traducerile curente, ce redau prepoziţional dativul de relaţie din original) înseamnă de fapt, în contextul respectiv, tocmai “smerit”, “umil” (sensul cel mai concret al cuvîntului este “încovoiat”, “îngenuncheat”; de aici, “sărac”, “sărman”, ca stare materială, dar şi “smerit”, “umil”, ca atitudine sufletească); adevărata sărăcie cu duhul (al cărei tîlc modernitatea pare să-l fi pierdut), departe de a însemna prostie, ignoranţă, naivitate sau îngustime (DEX reţine numai sensul devalidat: “lipsit de inteligenţă, de spirit; prost”…), reprezintă tocmai buna smerire a minţii omeneşti în faţa Cuvîntului lui Dumnezeu. Desăvîrşirea însăşi a putut fi definită creştineşte drept “o prăpastie de smerenie” (Sf. Isaac Sirul; ideea este însă prezentă în toată patristica răsăriteană). Numai că “omul autonom” tocmai să se smerească refuză, crezînd, în orgolioasa lui în-singurare, că “sărăcia cu duhul” ar exclude geniul sau erudiţia (prin care se simte el măgulit şi legitimat). Că nu-i aşa, ne-a dovedit-o Petre Ţuţea însuşi – acest mare “sărac cu duhul”, deopotrivă “erudit” şi “genial” (cel puţin în ipostaza de “geniu oral”, pe care nimeni n-a cutezat să i-o conteste).
Fiind atît de opus mentalităţii moderne, apariţia lui în public – ca un mărturisitor “în amurg”, cum îi plăcea să zică – i-a buimăcit pe mulţi. Cînd nu i-a lăsat cu gura căscată (“Nu înţeleg, dar e năpraznic!”), el le-a stricat jalnica formulă de “echilibru existenţial”, bazată, cel mai adesea, pe ignoranţă şi comoditate (căci ce altceva a făcut el decît rechizitoriul “maieutic” al lumii noastre?). Prin el ni s-a dat – într-o vreme a lui “homo faber dominat de homo stultus”, cum repeta adesea – şansa unei “buimăceli” izbăvitoare (înrudite, într-un fel, cu acea “nelinişte metafizică” pe care un Nae Ionescu îşi propunea să o trezească în sufletele auditorilor săi).
Pornind de aici, putem încerca o circumscriere mai exactă a conceptului de “om autonom”, aşa cum se desprinde el din gîndirea lui Petre Ţuţea. O primă distincţie, mai generală, este aceea dintre “omul etern” şi “omul istoric”. Cel dintîi reprezintă făptura arhetipală, creată “după chipul şi asemănarea” lui Dumnezeu. Icoană a omului originar, neatins de păcat şi de moarte, el se opune omului “căzut” în veac şi ontologic desfigurat. Sau, altfel spus, “omul etern” este omenitatea privită sub specia absolutului, în vreme ce “omul istoric” este aceeaşi omenitate în condiţia ei relativă.
O a doua distincţie îl priveşte strict pe “omul istoric”. În ipostaza sa pozitivă, acesta este “omul religios”, cel ce se raportează neîncetat, în suişurile ca şi în căderile sale, la transcendenţa divină şi la propria sa imagine absolută, “suspinînd după mîntuire”, laolaltă cu Firea întreagă, cum spune Apostolul (cf. Rom. 8, 19-22). Pentru Petre Ţuţea, omul religios se realizează suprem în omul creştin. În ciuda aparenţelor, “omul religios” al lui Petre Ţuţea nu-i totuna cu acel homo religiosus al lui Mircea Eliade, dedus “ştiinţific” din materialul magico-mitico-religios al istoriei religiilor. Petre Ţuţea se raportează la omul Revelaţiei depline, la cel ce trăieşte în Hristos şi pentru Hristos. Mircea Eliade a înţeles de minune religiozitatea omului arhaic, dar a avut, din păcate, o proastă întîlnire cu creştinismul, aşa cum am încercat să arăt în altă parte[3]. Aici Petre Ţuţea este mai degrabă de părerea lui Nichifor Crainic: religiile arhaice, precreştine, abia de pot fi numite “religii”; mai potrivit ar fi să le numim “religiozităţi în căutarea lui Dumnezeu”; căci, în vreme ce creştinul Îl trăieşte aievea pe Dumnezeu, în Hristos Cel Întrupat, necreştinul Îl visează imperfect, aproximîndu-L mitologic sau filosofic, cu puteri omeneşti (drama “religiilor naturale”)[4]. Dar Dumnezeul Cel Viu nu poate fi substituit nici de Zeii Fabulei, nici de Dumnezeul abstract al filosofilor! Nu-i mai puţin adevărat că orice om religios, fie el creştin sau necreştin, este principial orientat spre Divinitate, simţindu-se insuficient sieşi şi refuzîndu-se “devenirii oarbe”, “vremii care vremuieşte”.
Ipostaza negativă a “omului istoric” este “omul autonom” de la care am pornit, cel ce raportează totul la sine însuşi, tinzînd să se în-singureze în ţarcul acestei lumi, dominat de trufie şi de amăgire. Împrumutînd termenii lui Bossuet (la care şi Petre Ţuţea obişnuia să facă apel), putem spune că “omul autonom”, ignorînd “calea Domnului”, bîjbîie ca un orb pe “calea omului”. Sau, în termeni augustinieni, el întoarce spatele acelei civitas Dei şi se înfundă, cu perversă voluptate, în civitas terrena.
De fapt, creştineşte vorbind, “autonomia” aceasta este doar una iluzorie. Căci omul, cînd se desprinde de Dumnezeu, nu rămîne “singur” decît în aparenţă. În realitate, el devine “jucărie” sau “unealtă” a diavolului. Răul, s-a spus, nu are bază ontologică, el nefiind altceva decît “lipsa Binelui”, privatio boni (Fericitul Augustin). Prin urmare, absenţa lui Dumnezeu devine, de la sine, prezenţă a diavolului; de aceea, “cetatea pămîntească” a Fericitului Augustin nu este doar civitas terrena pur şi simplu, ci este civitas terrena sive diaboli. Vulgarizînd puţin, omul, dacă nu este al lui Dumnezeu, devine “al dracului” (şi este simptomatic că de la o vreme, în limba română, “a fi al dracului” sau “a fi dat dracului” au devenit expresii laudative!). În fond, ce altceva face acest om decît să repete păcatul luciferic? Poate că dacă un Lucian Blaga nu s-ar fi jucat mai înainte cu termenii aceştia (mai ales în Trilogia cunoaşterii), Petre Ţuţea n-ar mai fi zis “om autonom”, ci de-a dreptul “om luciferic”. Căci, în ultimă instanţă, acesta este “omul autonom”: un om bolnav de luciferism, în sensul strict teologic al cuvîntului.
Acest om autonom sau luciferic poate fi privit din multe puncte de vedere. Petre Ţuţea l-a tratat cu precădere din perspectiva cunoaşterii. De altfel, înainte de toate, “omul autonom”, încîntat de sine însuşi, deviază de regulă sensul existenţei, dinspre mîntuire (soteria), fie spre cunoaştere (“gnosticismul” prost), fie spre creaţie (falsa “demiurgie”). El înlocuieşte viziunea religioasă a lumii cu o viziune culturală; ar vrea să re-gîndească şi să re-creeze lumea lui Dumnezeu cu puterile minţii şi mîinilor omeneşti! Toată existenţa lui devine astfel căutare şi făptuire deşartă, căci caută unde nu este de găsit şi făptuieşte ce nu poate să dureze. Îşi poate umple lumea pînă la refuz, dar nu o poate transcende. Se mişcă năuc în cercul vicios al lui “aici” şi “acum”, în imanenţa Naturii şi a Istoriei, înşelînd şi înşelîndu-se deopotrivă.
Este vorba, pînă la urmă, de o proastă întîlnire cu Realul, pe care îl confundă cu aparenţele (phainomena) acestei lumi sau cu fantasmele minţii sale. De “Realul unic”, care este Dumnezeu, el nu ştie, nu poate sau nu vrea să se apropie. De aceea, cunoaşterea eşuează fie în materialismul pozitivist, fie în idealismul raţionalist, fie – după oboseala prea multor “ratări” – într-un scepticism dezabuzat. “Omul autonom” începe prin a se crede “măsură a tuturor lucrurilor” şi sfîrşeşte prin “a certa” realitatea că nu se potriveşte cu ideile lui, precum Hegel, sau prin a se întreba, asemenea lui Pilat: Quid est veritas? (Ce mai poate fi Adevărul… printre atîtea “adevăruri”?!).
Istoriceşte vorbind, “omul autonom” s-a născut în Grecia filosofilor, a murit în Evul Mediu creştin şi a reînviat o dată cu Renaşterea păgînizantă; a-l aştepta “să moară” din nou, de “moartea bună” a propriei lui suficienţe – acesta ar putea fi sensul ultim al supralicitatei formule a lui Malraux (“Secolul XXI va fi unul religios sau nu va fi deloc”).
Petre Ţuţea făcea undeva un fel de tipologie a omului cunoscător. Raportaţi la cunoaştere, oamenii ar fi de cinci tipuri: Misticul (“contemplativul” care se deschide, “iluminat”, cu credinţă şi cu smerenie, adevărului etern al Revelaţiei), Căutătorul (rătăcitorul om istoric care “se întreabă, întreabă şi caută”, cu bietele lui puteri omeneşti, rămînînd mereu pradă neliniştii şi neîmplinirii), Scepticul (care nu este, pînă la urmă, decît căutătorul învins de neputinţă), Indiferentul (care este un imbecil prin opţiune) şi Imbecilul (care s-a născut ca atare, reprezentînd, din perspectiva omenească, doar “un deşeu bio-istoric”). Ultimele două tipuri (imbecilul “făcut” şi imbecilul “născut”) neparticipînd propriu-zis la “aventura” cunoaşterii, iar cel de-al treilea fiind doar varianta dezabuzată a celui de-al doilea, vor rămîne în atenţia noastră doar Misticul şi Căutătorul. “Omul autonom” se acoperă, gnoseologic, cu tipul Căutătorului. Incapabil de credinţă, dar dinamizat de orgoliu, el caută “certitudini” şi “consistenţe” acolo unde acestea nu sînt de găsit: în natură, în istorie sau în sinele său autonom. Dacă Misticul trăieşte esenţial, Căutătorul se înfundă în fenomenalitatea fără transcendenţă, în acea “deşertăciune a deşertăciunilor” pe care o deplîngea Ecclesiastul.
Căutător este Filosoful (care jertfeşte raţiunii sale autonome şi “se întreabă” necontenit). Căutător este Ştiinţificul (“omul de ştiinţă”, care jertfeşte prejudecăţii experimentalismului empiric şi “întreabă” naiv lumea, universul). Dar cum “omul de ştiinţă”, istoric şi structural, nu este decît un derivat tîrziu al filosofului (un filosof “căzut” în empirie), Filosoful rămîne ipostaza majoră a Căutătorului. El este omul întrebător prin excelenţă, “un om care transformă în viciu nevoia întrebării”. El dizolvă raţional misterele şi rămîne suspendat de propriile lui întrebări, în limitele fatale ale acestei lumi şi ale ficţiunilor minţii sale (mintea care te minte!): căci ori nu le poate răspunde, ori le dă o mulţime de răspunsuri ipotetice, ce adesea se bat cap în cap, astfel că nu face decît să penduleze între ignoranţa pură şi ignoranţa “savantă” (docta ignorantia în sensul ei pervertit). “Refuzînd Absolutul ca instanţă supremă – scrie Petre Ţuţea – şi absolutizînd ilegitim dimensiunea imanentă a cunoaşterii, spiritul filosofic cade în infinitul rătăcirii raţionale. Căutătorul «alege şi, alegînd, rătăceşte». Asta l-a făcut probabil pe Tertullian să vorbească despre filosofi ca despre nişte «patriarhi ai ereticilor» “[5].
De aceea, lui Petre Ţuţea nu-i plăcea să i se spună “filosof”, ci prefera să se numească pe sine “gînditor creştin”. Strădania lui a fost tocmai aceea de a-l trezi pe “omul autonom” din beţia sa filosofantă, arătîntu-i calea spre Absolutul divin (singurul Real autentic), spre Revelaţia divină ca garanţie veşnică a Adevărului. Căci, în afara Revelaţiei, omul nu va trece niciodată, cu toate demersurile lui autonome, dincolo de întrebarea lui Pilat: “Ce este adevărul?”…
Asta nu înseamnă însă că Petre Ţuţea – cum s-au pripit să concluzioneze unii – nu dădea nici o şansă şi nici un rost filosofiei. Filosofia poate rămîne utilă în măsura în care admite să se pună, cu mijloacele ei, în slujba lui Dumnezeu. Dar nu în slujba Dumnezeului abstract al metafizicienilor sau a acelui metaforic “Dumnezeu al culturii” pe care-l invoca un Constantin Noica, ci în slujba Dumnezeului Celui Viu, a lui Iisus Hristos – Logos-ul Întrupat.
Filosofia ar avea trei soluţii: a) să piară pe limba ei; b) să se consoleze ca slujnică a “ştiinţelor exacte” sau c) să redevină ancilla theologiae. Aceasta din urmă ar fi calea pe care s-ar putea “înălţa smerindu-se”, aşa cum i s-a şi întîmplat de cîteva ori în istorie: cu Apostolul Pavel, cu Origen, cu Augustin, cu Dionisie Pseudo-Areopagitul, cu Ioan Damaschinul, cu Toma de Aquino, cu Grigorie Palama, cu Nicolaus Cusanus, cu Pascal, cu Kierkegaard, cu Maritain, cu Guénon, cu Berdiaev sau cu Nae Ionescu. Şi – de ce nu? – cu Petre Ţuţea însuşi.
Vorbind în termenii filosofiei culturii – şi cred că în manuscrisele lui Petre Ţuţea se află in nuce o întreagă filosofie creştină a culturii –, s-ar zice că noi trăim astăzi nu doar eşecul unui tip antropologic (“omul autonom”), dar şi al tipului de cultură ce s-a creat “după chipul şi asemănarea” lui. Poate că se va găsi într-o zi cine să ducă pînă la capăt, într-o formă mai puţin aforistică, răzleţele gînduri geniale ale lui Petre Ţuţea. Sau, altfel spus, poate că Petre Ţuţea, acest “ultim Socrate”, îşi va găsi un Platon al său, care să se împlinească împlinindu-l. Îţi vine să te întrebi, în ultimă instanţă, dacă nu cumva cele mai strălucite mesaje spirituale ce au ajuns pînă la noi nu sînt caracterizate tocmai de faptul că la origine nu au fost scrise de purtătorii lor, ci doar “propovăduite”, ajungînd să fie consemnate abia în urmă, graţie “ucenicilor” (exemplele cele mai notorii: relaţia Socrate-Platon, în sfera filosofiei; relaţia Hristos-apostoli, în sfera religiei).
Întorcîndu-ne la acea filosofie creştină a culturii despre care tocmai pomeneam, am putea spune, continuînd gîndirea lui Petre Ţuţea (care, la rîndul ei, valorifică “sugestii” naeionesciene), că se constată, în istoria spirituală a omenirii, două mari tipuri alternative de cultură, corespunzînd celor două viziuni fundamentale despre lume: pe de o parte, cultura ancillară (slujitoare), întemeiată pe viziunea teocentrică; pe de altă parte, cultura autonomă (“luciferică”), întemeiată pe viziunea antropocentrică. Pe de o parte, o cultură de verticalitate sacră (cultura omului care-şi venerează Zeii/Zeul), pe de alta, o cultură de orizontalitate profană (cultura omului care se venerează pe sine însuşi). Cultura ancillară a caracterizat, istoriceşte vorbind, Antichitatea timpurie şi Evul Mediu creştin, în vreme ce cultura autonomă a caracterizat Antichitatea clasică (“primul antropocentrism”) şi Modernitatea (“al doilea antropocentrism”, inaugurat, în linii mari, de Renaşterea occidentală).
Astăzi, cînd cultura autonomă pare a-şi trăi falimentul, stăm poate în pragul unei noi epoci de cultură ancillară. Inepţiilor dizolvante ale new age-ismului (care nu-i, în ciuda pretenţiilor sale profetic-novatoare, decît ultima consecinţă a mizeriei spirituale a omului post-medieval) dreapta gîndire creştină le poate opune Tradiţia revigorată a unei smerite şi mîntuitoare “ancillarităţi”. Căci – dacă luăm în serios creştinismul, asemenea lui Petre Ţuţea – omul nu se poate salva fără Dumnezeu; şi, cu atît mai puţin, împotriva lui Dumnezeu.
Răzvan CODRESCU

[1] Nucleul acestei introduceri a fost o comunicare ţinută la simpozionul organizat în anul 1992 (20-22 mai), în aula Institutului Teologic Ortodox din Bucureşti, mai ales prin strădania teologului Radu Preda (foarte tînărul autor al cărţii Jurnal cu Petre Ţuţea). Cu acel prilej, a fost editată şi o broşură colectivă, intitulată “Ultimul Socrate”. Petre Ţuţea – încercare de portret. De altfel, anul 1992 va fi un adevărat “an Petre Ţuţea”. După un prim pas editorial mai degrabă stîngaci (Bătrîneţea şi alte texte filosofice, Ed. Viitorul Românesc, Bucureşti), au urmat Între Dumnezeu şi neamul meu (Fundaţia Anastasia, Bucureşti – primul mare succes editorial), Mircea Eliade (Biblioteca Revistei “Familia”, Oradea), Omul. Tratat de antropologie creştină. 1. Probleme sau Cartea întrebărilor (Ed. Timpul, Iaşi), Reflecţii religioase asupra cunoaşterii (Ed. Nemira, Bucureşti), Proiect de Tratat. Eros (Ed. Pronto, Braşov – Editura Uniunii Scriitorilor, Chişinău), Philosophia perennis (Ed. Icar – Ed. Horia Nicolescu, Bucureşti), Jurnal cu Petre Ţuţea (Ed. Humanitas, Bucureşti; ed. a II-a: Ed. Deisis, Sibiu, 2002).
[2] Art. “Tot despre prejudecata inteligenţei” (31 ianuarie 1931), în vol. Roza vînturilor – 1926-1933, culegere îngrijită de Mircea Eliade, Ed. Cultura Naţională, Bucureşti, 1937, pp. 222-225 (reeditare anastatică: Ed. Roza Vînturilor, Bucureşti, 1990). Profesorul îi avea în vedere, ca şi Eminescu odinioară, mai ales pe politicienii care pun “teoriile” mai presus de “realităţi” (fie din interese demagogice, fie din mimetism ideologic).
[3] “Mircea Eliade – «credinciosul fără Dumnezeu»?”, în Puncte cardinale, anul II, nr. 2/14, februarie 1992, p. 6.
[4] A se vedea, de pildă, eseul “Rasă şi religiune”, în vol. Puncte cardinale în haos (Ed. Cugetarea, Bucureşti, f. a. [1936], mai ales pp. 178-179. Întreaga problematică este dezvoltată ulterior în Nostalgia paradisului (Ed. Cugetarea, Bucureşti, 1940; reeditare: Ed. Moldova, Iaşi, 1994).
[5] Petre Ţuţea, “Despre filosofi şi filosofie”, în Puncte cardinale, anul II, nr. 5/17, mai 1992, p. 11 (text inedit, reluat şi în nr. 11/59, noiembrie 1995, p. 8, într-un grupaj dedicat relaţiei dintre religie şi filosofie). Textul respectiv se încheie cu aceste cuvinte: “Oricine, spune Bossuet, e liber să aleagă între «calea omului» şi «calea Domnului». Şi tot el: «Raţiunea omului să tacă atunci cînd intră pe calea Domnului». Nu este vorba să tacă în sensul de a se anula, ci în sensul de a se smeri. Pe cealaltă cale, pe «calea omului», raţiunea sfidează Logosul prin logoree; se semeţeşte şi piere pe limba ei. Filosofia? Nu mi se pare altceva decît o rafinată trăire în promiscuitate cu moartea şi cu neantul…”

(Din vol. De la Eminescu la Petre Ţuţea. Pentru un model paideic al dreptei româneşti, Editura Anastasia, Bucureşti, 2000, pp. 213-224)

Eveniment

Samsung lansează Galaxy M12 și continuă să extindă portofoliul și ecosistemul Galaxy

Publicat

pe

Noul Samsung Galaxy M12 aduce mai multă productivitate zilnică, ajutat de bateria sa de lungă durată de 5000 mAh, care oferă o experiență modernă pe seria M.

București, România – 19 aprilie 2021 – Samsung Electronics Co., Ltd a anunțat lansarea noului Galaxy M12 în Europa. După succesul pe care l-au avut Galaxy M11 și Galaxy M21 în 2020, Samsung continuă să ofere specificații de top la un preț accesibil, punând la dispoziție unele dintre cele mai mari upgrade-uri disponibile în acest moment în oferta de produse a seriei M din acest an. Galaxy M12 vine echipat cu un display Infinity-V uimitor, o rată de refresh ridicată de 90Hz, un procesor puternic susținut de o baterie masivă de 5000 mAh pentru o durată de viață extinsă a bateriei.

SM_A125_Galaxy-A12_Blue_Back_R30 (1)

 „De la lansarea sa în 2019, seria Galaxy M a fost concepută pentru a susține nevoile utilizatorilor de pretutindeni. Cea mai nouă completare a acestei serii, Galaxy M12, este concepută pentru a inspira viața tinerilor noștri utilizatori. Bateria mare de 5000 mAh dispune de o tehnologie de încărcare rapidă adaptivă pentru a oferi o durată de viață extinsă a bateriei. Galaxy M12 va stabili cu adevărat un etalon în această categorie de prețuri la nivel de experiențe puternice.”, a declarat Tiberiu Dobre, head of IM Division Samsung Electronics România şi Bulgaria.

Performanță pentru întreaga zi

Alimentat de un procesor Octa-core de 2.0 GHz, Galaxy M12 asigură performanțe optimizate. Procesorul eficient din punct de vedere energetic oferă o utilizare rapidă, multitasking fluid și un consum redus de energie în timpul navigării sau utilizării mai multor aplicații.

SM_A125_Galaxy-A12_Blue_Back (1)

Reîncărcarea bateriei

Galaxy M12 vine cu o baterie masivă de 5000 mAh și cu un încărcător rapid de 15W, care permite o utilizare lipsită de grija încărcării frecvente. Alături de tehnologia Adaptive Fast Charging, bateria noului Galaxy M12 se va încarca până la 100% în cel mai scurt timp.

Display conceput după nevoile utilizatorilor

Galaxy M12 aduce o îmbunătățire semnificativă a display-ului, printr-o rată de refresh ridicată de 90Hz. Odată cu noul display HD+ Infinity-V de 6.5”, pasionații maratoanelor de filme și seriale se pot bucura acum de conținutul preferat chiar și în deplasare. Indiferent dacă vorbim de jocuri, filme, seriale sau social media, raportul de aspect 20:9 împreună cu suportul Dolby Atmos® integrat pe căștile cu fir și Bluetooth oferă un sunet incredibil și o experiență de vizionare cinematografică.

SM_A125_Galaxy-A12_Blue_Rside

Surprinderea imaginilor la o calitate uimitoare

Galaxy M12 dispune de cea mai bună setare a camerei Quad pentru a răspunde nevoii utilizatorilor de a surprinde momente importante. Pe partea din spate, Galaxy M12 vine echipat cu o cameră principală configurată cu o rezoluție înaltă de 48MP. Obiectivul ultra-wide de 5MP prezintă un câmp vizual ultra-larg de 123 de grade care adaugă mai multă perspectivă imaginilor, în timp ce obiectivul macro de 2MP realizează fotografii detaliate în prim-plan. Camera de adâncime de 2MP oferă fotografii uimitoare de tip portret, astfel încât uilizatorii să poată surprinde momente frumoase în doar câteva secunde.

Design unic

Galaxy M12 prezintă o nuanță atractivă, un finisaj mat și curbe netede, oferind o aderență confortabilă în timpul vizionării filmelor sau emisiunilor preferate.

Experiență adaptată nevoilor utilizatorilor

Vine cu Android 11 și permite One UI Core pentru o vizualizare și o interacțiune fără probleme. Galaxy M12 permite, de asemenea, servicii premium Samsung, precum: Samsung Health, aplicațiile Galaxy și Smart Switch pentru o experiență Galaxy completă.

 

Disponibilitate

Noul Galaxy M12 va fi disponibil începând cu finalul lunii aprilie. Pentru mai multe informații despre Samsung Galaxy M12 vizitați www.samsung.com/ro/smartphones/all-smartphones/?galaxy-m.

Despre Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiră oamenii și creează viitorul prin tehnologii și idei. Compania redefinește lumea televizoarelor, pe cea a smartphone-urilor, a dispozitivelor wearables, a tabletelor, a electrocasnicelor digitale, a sistemelor de rețea și memorie și a ecranelor profesionale. Pentru cele mai noi informații, vizitați Samsung Newsroom la http://news.samsung.com.

Specificații
Display Dimensiune 6.5” HD+ TFT (90Hz)
Rezoluție
Display Infinity V-Cut
Camera Spate 48MP / 5MP (Ultra Wide)
2MP (Macro) / 2MP (Depth)
Față 8MP (F2.2)
Procesor Exynos850
(Octa Core 2.0GHz)
Memorie RAM  4 GB
ROM  64 / 128GB
Micro SD
Baterie Capacitate 5,000mAh
(Standard)
Încărcare 15W
(Adaptive Fast Charging)
Dimensiune 164 x 75.9 x 9.7 / 212g
Altele Amprentă digitală montată lateral, tip C.

Citeste in continuare

Exclusiv

De ce NU trebuie sa achitam din taxele noastre si din bugetul local al Municipiului Ploiesti abuzurile demonstrate de instanta ale hartuitorului Adrian Vaida – sef interimar al Politiei Locale Ploiesti?! – Ziarul Incisiv de Prahova

Prahova Mea

Publicat

pe

Este un raspuns de logica si bun simt!

Mai mult, in cele ce le vom demonstra mai jos, aceste abuzuri trebuie achitate din buzunarul propriu, asa cum ne-au transmis la redactie, peste 8.700 de locuitori ai urbei, din care, culmea, peste 65% votanti PNL!

Va vom prezenta in articolul urmator – majoritatea din acestea.

La data de 14.04.2021, ziarul Incisiv de Prahova publica articolul “Dezvaluirile ziarului Incisiv de Prahova confirmate de instanta/Politist local dat afara ilegal de tandemul Adrian Vaida – Adrian Dobre – reaincadrat in functie cu acordarea drepturilor banesti”.

Am precizat in acest articol ca, acum cca an de zile catava site-uri de casa ale eternului director interimar al Politiei Locale Ploiesti titrau cum politistul local Cazan Moise Mirel era dat afara.

Noi am dezvaluit ca este un abuz grosolan si am prezentat si inregistrari audio care relevau ca Adrain Dobre a solicitat acest lucru iar eternul “ghiocel” (Adrian Vaida)  a executat, dar ILEGAL!

A “executat” prost printr-o Comisie de Disciplina ilegala.

“Admite recursul. Caseaza sentinta recurata si rejudecand admite cerere de chemare in judecata si anuleaza DECIZIA 10/27.01.2020 (N.R- Decizia ilegala emisa de abuzivul Adrian Vaida).

OBLIGA la reincadrarea in functie si ACORDAREA drepturilor banesti cuvenite. DEFINITIVA!”.

Situatia de fapt, fara sa mai reamintim ca sub stralucita sa coordonare si datorita managementului sau stralucit, concediile medicale ale angajaților Poliției Locale au fost decontate ilegal din bugetul instituției, adică din cel local (a se citi din taxele și impozitele ploieștenilor):

Am dezvaluit cu probe si inregistrari audio ca, la data de 12.09.2019, in cadrul sedintei cu Politia Locala tinuta de primarul PNL Adrian Dobre la sala de sedinte de 500 de locuri de la Consiliului Judetean Prahova, „stapanul” a ordonat sanctionarea unui politist local deoarece a „patat imaginea primariei si institutiei”.
La nivelul Politiei Locale Ploiesti exista o Comisie de Disciplina, legal constituita, prin decizia nr 548/15.09.2017, in conformitate cu art 27 alin 2 din HCL 62/2015 privind aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Politiei Locale Ploiesti.
Exista o problema majora si in ulimul timp membrii din aceasta comise nu mai raspundeau „comenzilor” de executie venite de la Adrian Vaida pentru „fetisurile” sale si/sau de la primarul Adrian Dobre.
Pentru a schimba comisia de disciplina care nu mai raspundea la „comenzi”, la „rugamintea” lui Vaida, sindicatul Politiei Locale Ploiesti „Mihai Viteazul” emite o adresa (1534/19.09.2019) exact la 7 (sapte) zile de la solicitarea lui Dobre (de sanctionare a politistului local) pentru schimbarea membrului din partea sa.
Ulterior, Adrian Vaida, prietenul procurorului Negulescu Mircea a infiintat „ilegal” –necontestata de o instanta, dar tot ilegal – o alta comisie de disciplina si cu aceasta ocazie a  incercat sa isi termine „fetisurile” cu contestatarii sai din „fabrica”.
Astfel, la doua saptamani de la ordinul primit de la „stapan” (in data de 12.09.2019 in sedinta sus mentionata), Adrian Vaida emite decizia nr 321/04.10.2019 prin care infiinteaza de la sine putere o alta comisie de disciplina, cu incalcarea flagranta a prevederilor art 4 alin 3 din HG 1344/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina .
Am dezvaluit ca in aceasta decizie se stipuleaza in fals ca toti membrii din vechea comisie de disciplina si-au dat demisiile, fapt nereal si am precizat ca detinem declaratii inregistrate audio in care membrii din Comisia de Disciplina infiintata legal prin decizia nr 548/15.09.2017 precizeaza ca nu si-au dat demisia si nu au stiut ca nu mai fac parte din Comisia de Disciplina si/sau ca s-a infiintat o alta comisie de disciplina!
Totodata, am dezvaluit cum seful Politiei Locale Ploiesti sfidează legea, bunul simţ si inteligența functionarilor publici din subordine.
„Liniștea de dinaintea furtunii”…

Politistul local (propus a fi sanctionat de o comisia de disciplina „impartiala” si infiintata abuziv si ilegal) a „executat” un ordin al unui superior (inlocuitorul sefului de birou) si a parasit traseul si locatia unde era repartizat. Reaminitim ca seful biroului i-a intocmit referat de comisie, cu toate ca stia de ordinul inlocuitorului sau asa cum stiau si toti membrii „impartiali” din comisia de disciplina condusa cu „onor” de fostul secretar PMP Prahova, masonul Bogdan Petrescu.
In autoturismul de serviciu la „comiterea” sanctiunii contraventionale nu existau doar doi politisti locali ci patru politisti locali.
Spre stupoarea noastra, investigatia releva ca s-a luat o singura „declaratie” doar de la politistul local aflat in dreapta soferului si nu si de la politistii locali aflati pe bancheta din spate, tocmai pentru a se musamaliza alte abateri disciplinare ale sefilor ierarhici. Politistii locali din spatele conducatorului auto au fost invizibili pentru „impartiala” comisie de disciplina.

Curat – murdar Coane Adrian Vaida- PROSTIE si SERVILISM pe fata

Cand sefi superiori din Politia Locala Ploiesti au facut testul etilotest, la „mascatii” aflati in timpoul servicului, Adrian Vaida nu a luat nicio masura, chiar daca acestia au refuzat testul si erau sub inflenta Zeului Bachus.

Chiar si aceasta Comisie de Disciplina infiintata „ilegal” de Adrian Vaida (precizam ca nu a fost contestata de justitie, dar tot ILEGALA este infiintata pentru a elimina contestatarii printului amorez Adrian Vaida), NU a avut curajul sa ii desfaca contractul de munca a politstului local Cazan Mirel, aceasta dand o decizie de sanctiune pe un an de zile pentru politistul local in culpa- fara vina!

Dar, amorezul – hartruitor „ghiocel” Adrian Vaida- eternul sef interimar al Politiei Locale Ploiesti – a vrut sa ii demonstreze primarului PNL de la aceea data – Adrian Dobre – ca este un bun „ghiocel” ce trebuie mentinut in functie, schimband ilegal si abuziv decizia Comisiei de Disciplina si de la sine putere a trecut desfacerea contractului de munca.

Mai mult, politistul local Cazan Mirel daca ramanea cu sanctiunea pe un an de zile de sanctionare (si aceea ilegala) NU avea de gand si in intentie sa actioneze in instatna institutia, pentru ca mai avea doi ani de zile pana la penise.

Asa, prin abuzul personal si asumat al sefului interimar Adrian Vaida, nu a a mai avut alta cale decat sa actioneze in instanta aceasta decizie ilegala si abuziva, mai ales ca are doi copii la faculatee si- acum doar un an pana la pensie, cu sprijinul hartuitorului sau.

Deci, morala pentru primar: Daca abuzivul Adrian Vaida NU intorcea decizia (si aia ilegala) a Comisiei de Disciplina de sanctionare pe un an de zile a politistului local Cazan Mirel – la desfacerea contractului de munca- NU EXISTA UN PREJUDICIU al bugetului local, DECIZIE ILEGALA asumata si semnata doar de Adrian Vaida.

Este destul de limpede pentru primarul actual sau sa mai revenim cu o schema? (in afara inregistrarilor audio, etc. Oricum, din cate am aflat se lasa si cu o plangere penala de toata frumusetea impotriva abuzivului Adrian Vaida- si, acum nu mai este la butoane procurorul „Portocala” sa il utilizeze in divesre dosare penale sub acoperire pentru a ii asigura protectia in instanta- ca pana acum. Dans! Cine se inscrie si vrea sa participe?).

Speram ca primarul (Andrei Volosevici) in functie, sa gaseasca o modalitate legala si la indemana, de a recupera din acesti bani (peste 800.000 ron, cu tot cu indexari) din buzunarul abuzivului Adrian Vaida, NU din banii contribuabililor si din taxele noastre, bani cuveniti prin instanta politistului local abuzat – Mirel Cazan! Vom reveni. (Cristina T.).

Dezvaluirile ziarului Incisiv de Prahova confirmate de instanta/Politist local dat afara ilegal de tandemul Adrian Vaida – Adrian Dobre – reaincadrat in functie cu acordarea drepturilor banesti

Cel mai mare scandal din Politia Locala Ploiesti de la infiintare pana in prezent și o incercare disperata de mușamalizare pe măsură/Despre aceasta „impartialitate” oare stie Adrian Vaida? Adrian Dobre stie ce face?

 

 

Luați-vă popcornul și asistati la circ/Primarul PNL Adrian Dobre si seful Politiei Locale Ploiesti au furat startul si ne ofera circ inainte de campania electorala

Seful Politiei Locale Ploiesti – prietenul procurorului Negulescu Mircea – sfidează legea, bunul simţ si inteligența functionarilor publici din subordine

 

Citeste in continuare

Exclusiv

10 secrete despre costumele din game of thrones accesorii cumparate de pe e-bay si costume copiate de fanii serialului – Ziarul Incisiv de Prahova

Prahova Mea

Publicat

pe

Pornind de la minunata manta cu blana a lui Jon Snow si pana la paltonul extraordinar a lui Daenerys Targayien, tinutele actorilor ce interpreteaza caracterele din Game of Thrones par pur si simplu rupte din povesti. Si asa si sunt, Michele Clapton, una dintre cele mai cunoscute specialiste in design de costum si in tinute de cinema, stipuleaza faptul ca in cadrul unui sezon din GoT, intre 70 si 100 de oameni lucreaza doar pentru a realiza costumele. Peste 120 de costume sunt realizate pentru fiecare sezon.

Printre oamenii care se ocupa de uriasul departament de imbracaminte, exista specialisti in tricotaje, experti in lucrul cu pielea, armurieri, fierari, bijutieri si experti in design si arte.

Asta am putea sa realizam cu totii, doar dupa o simpla rasfoire a unui episod din celebrul serial Game of Thrones. Insa exista in departament anumite secrete pe care nu le-am putea afla niciodata si pe care Michele Clapton s-a gandit sa le faca publice in cadrul unui interviu.

Iata 10 dintre cele mai ciudate secrete despre costumele personajelor Game of Thrones!

1.Fiecare costum reflecta pozitia si statutul personajului si este conceput pentru a oferi o adevarata stare de spirit celor care urmaresc serialul – tocmai de aceea, costumele evolueaza de la sezon la sezon, atragand din ce in ce mai multi fani.

  1. Cei mai infocati dintre acestia au incercat chiar sa copieze costumele. Cea mai copiata piesa din serial a fost blana celebrei Daenerys. Nenumarati fani au incercat sa isi realizeze haine dupa acel costum, incercarile fiind insa esuate.
  2. Cele mai multe costume sunt realizate de la zero – Specialistii nu cumpara haine pe care le modifica, ci de cele mai multe ori pleaca de la materiile prime si alcatuiesc haine si costume de la zero.
  3. Accesoriile sunt cumparate de multe ori de pe EBAY

Desi pare greu de crezut, Clapton spune ca „Ebay poate fi un adevarat rai” pentru materiale si pentru idei de creatie. Unele accesorii sunt cumparate chiar de aici si sunt reconstruite pentru a aparea in serial. Un exemplu este costumul Regelui Noptii si oasele folosite pentru a asambla oastea umblatorilor albi.

  1. Costumul de incoronare a lui Cersei este favoritul designerilor – asta deoarece la alcatuirea acestui costum s-a lucrat mai mult de o luna de zile, foarte multi specialisti venind cu idei si cu proiecte de design diferite. La fel de mult s-a discutat si daca Jon Snow sa poarte mantia cu blana sau nu.
  2. Exista o echipa intreaga de oameni care fac costumele sa para uzate.

E greu de crezut, insa in spatele GoT chiar sunt oameni platiti sa poarte haine si sa se tavaleasca cu ele prin praf, prin noroi, sa le zgarie, sa le uzeze. Asta fac o multime de oameni, coordonati de designeri si artisti plastici, care au ca rol deteriorarea si distrugerea costumelor, asa incat acestea sa para uzate.

  1. Fiecare broderie de pe mantiile regale ascunde un mesaj subliminal

Desi nu pare extrem de vizibil, fiecare detaliu conteaza pentru fanii inraiti ai serialului. Fiecare broderie, de pe mantia Sansei Stark, spre exemplu, spune o intreaga poveste. In plus, exista o echipa speciala care are de realizat aceste detalii, pentru fiecare costum.

  1. „Sfarcurile nepatatilor” cea mai mare problema identificata in timp ce designerii construiau costumele

Fiind foarte mulate pe corp, armurile ostenilor nepatati ai lui Daenerys creau mereu probleme, declara Michele. Acestea nu reuseau sa se muleze perfect in zona pectoralilor, din cauza sfarcurilor si astfel au trebuit sa fie ajustate si chiar inlocuite.

  1. Sansa Stark isi pastreaza hainele in viata reala

Unul dintre corsetele realizate pentru Sophie Turner in rolul sau (interpretand-o pe Sansa Stark) i-a ramas in garderoba reala, aceasta cerand in exclusivitate designerilor sa-i inapoieze piesa dupa ce a imbracat-o in timpul showului.

  1. Chiar si cele mai luxoase tinute din serial doar par a fi extrem de scumpe, in realitate fiind foarte ieftine– O parte din armurile si costumele pentru unele personaje sunt facute chiar din bucati de materiale cumparate de la IKEA. Acestea au fost luate, taiate si aranjate in ordine, apoi adaugate accesorii din piele si metal, astfel constituind costume sau armuri pentru cavaleri. Iar accesoriile de pe capele regale sunt de cele mai multe ori realizate din plastic sau metal, nefiind din metale pretioase sau diamante, asa cum sunt prezentate.

 

Citeste in continuare
Advertisement


Ultimile Noutăți din Prahova

Eveniment2 minute inainte

Samsung lansează Galaxy M12 și continuă să extindă portofoliul și ecosistemul Galaxy

Noul Samsung Galaxy M12 aduce mai multă productivitate zilnică, ajutat de bateria sa de lungă durată de 5000 mAh, care...

SocialO zi inainte

Șorțul profesional de bucătărie

Șorțul de bucătărie joacă un rol foarte important în bucătărie, indiferent dacă ești bucătar sau pasionat de gătit. Te protejează împotriva...

Eveniment3 zile inainte

Fitnessmetabolic, antrenorul tau personal de acasa

Pandemia ne-a afectat pe toți!Periodic au fost închise activitățile restaurantelor, sălilor de cinema, sălilor de fitness  și a altor activităţi...

Eveniment3 zile inainte

Anunț de începere a implementării proiectului societății CRISROM INTERMED SRL

16.04.2021 Anunț de începere a implementării proiectului societății CRISROM INTERMED SRL CRISROM INTERMED SRL anunță lansarea proiectului cu nr RUE...

Eveniment3 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT Proiect finantat in cadrul masurii ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” pentru firma DABO MD SRL

Societatea DABO MD SRL, a inceput la data de 16.04.2021 implementarea proiectului finantat prin masura ,,Granturi pentru capital de lucru...

Eveniment3 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT Proiect finantat in cadrul masurii ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” pentru firma DABO SIBIU SRL-D

Societatea DABO SIBIU SRL-D, a inceput la data de 16.04.2021 implementarea proiectului finantat prin masura ,,Granturi pentru capital de lucru...

Eveniment3 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” POL FRUCT SRL SRL

POL FRUCT SRL anunta lansarea proiectului cu titlul ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor POL FRUCT SRL” proiect  nr....

Eveniment4 zile inainte

Samsung Electronics câștigă 71 de premii iF Design

Compania a fost recunoscută pentru creativitatea în materie de design, menită să inspire și să îmbunătățească stilul de viață al...

Administrație locală4 zile inainte

Samsung Electronics câștigă 71 de premii iF Design

Compania a fost recunoscută pentru creativitatea în materie de design, menită să inspire și să îmbunătățească stilul de viață al...

Eveniment5 zile inainte

Cursuri Creative: 6 ani de cursuri de copywriting și 400 de cursanți

Cursuri Creative aniversează 6 ani de când a lansat prima sesiune a cursului de “Inițiere în copywriting și content writing”...

Social5 zile inainte

Cursuri Creative: 6 ani de cursuri de copywriting și 400 de cursanți

Cursuri Creative aniversează 6 ani de când a lansat prima sesiune a cursului de “Inițiere în copywriting și content writing”...

Eveniment5 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” INTERSPAR COM SRL

INTERSPAR COM SRL anunta lansarea proiectului cu titlul ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor INTERSPAR COM” proiect  nr. RUE...

Social5 zile inainte

Sub 500 de lei sau peste 800 de lei: ce mopuri cu aburi sa alegi, in functie de nevoi si buget?

Daca vrei sa pastrezi locuinta curata, aspiratorul s-ar putea sa nu fie suficient de puternic. Din fericire, acesta poate fi...

Eveniment6 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT Proiect finantat in cadrul masurii ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” pentru firma RAZINVEST GLOBAL SRL

Societatea RAZINVEST GLOBAL SRL, a inceput la data de 13.04.2021 implementarea proiectului finantat prin masura ,,Granturi pentru capital de lucru...

Eveniment6 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT Proiect finantat in cadrul masurii ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” pentru firma DABO INTERNATIONAL SRL

Societatea DABO INTERNATIONAL SRL, a inceput la data de 13.04.2021 implementarea proiectului finantat prin masura ,,Granturi pentru capital de lucru...

Eveniment6 zile inainte

ANUNT INCEPERE PROIECT ,,Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” FAST DONER SRL

FAST DONER SRL anunta lansarea proiectul cu titlul ” Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor pentru FAST DONER SRL”,...

Eveniment6 zile inainte

Afla cele mai utile informatii despre raschetarea parchetului

Parchetul este o podea de inalta calitate care poate fi pastrata generatii intregi. Dar, din cand in cand, o podea din...

Eveniment6 zile inainte

Samsung lansează noul Galaxy SmartTag+: calea cea mai inteligentă de a găsi obiectele pierdute

Localizare vizuală a bunurilor pierdute cu ajutorul tehnologiei AR integrată pe noul Galaxy SmartTag+ București, România – 12 aprilie 2021...

Știrile Săptămânii