„În urmă cu doar câțiva ani – și ca să fiu mai exact, cam până la Guvernul Câțu – opțiunea tinerilor pentru structurile MAI se afla undeva după Facultatea de Drept sau Medicină.” – Ziarul Incisiv de Prahova
Motivele erau evidente pentru oricine: în ciuda vieții cazone și a restricțiilor specifice, tânărul avea perspectiva unui loc de muncă stabil, un statut social respectabil, un venit mulțumitor și sigur, autoritate. Perspectiva pensionării pe grupă de muncă și a compensației de 5 ani – și chiar 10 – în schimbul renunțării la unele drepturi și libertăți civile, înclina balanța și de aceea aveam la porțile instituțiilor de școlarizare cel puțin câte zece inși pe un loc. În atari condiții, pus să alegi din 15 mere într-un coș, vei strâmba din nas la orice pată pe coajă, ori vreo linie de deformare, până găsești fruntea! Din două variante, silit să găsești una, vei închide ochii și la putregai, oricât de fudul se arăta tartorul Despescu astă vară, anunțând că nu va face rabat de la calitate (vom vedea mai jos că o mai făcuse și nu o dată!).
Un candidat la școlile M.A.I. – pe lângă cunoștințele teoretice – ar trebui să dovedească și o bună condiție fizică (ca să nu mai punem în calcul furcile caudine ale examinării medicale și testării psihologice, care lasă multe victime). Prin urmare, segmentul abiturienților țintește undeva spre mijloc, cu rare excepții de excelență teoretică și de condiție fizică luate împreună. E greu să le ai pe amândouă, motiv pentru care mediile de 9 sau 8 sunt destul de rare. Ce-i drept, măcar strict în partea teoretică, nu vorbim despre complexitatea unui examen de admitere la medicină, de aici și diferența valorică a unei note de 7, între cele două. Pentru învățământul postliceal, șansele să găsești tineri de perspectivă la un liceu unde s-a intrat cu 3, deci nu s-au prea omorât cu cartea, sunt cam la fel de reduse cu acelea de la un Colegiu Național ori Liceu cu pretenții.
Toate acestea sunt aspecte pe care nu le simțim analizate și însușite la nivelul MAI. Disperarea, probabil, le întunecă rațiunea câtă vreme se aruncă în campanii de recrutare la elevii de gimnaziu. Unde mai pui că ”promovarea meseriei de polițist” e lăsată – de cele mai multe ori – în grija unor indivizi fără experiență practică în munca de poliție propriu-zisă!
Cu o criză de personal cum nu s-a mai cunoscut până acum în structurile MAI, nu mai faci nazuri iar excesul de zel al unor colegi naște situații hilar-paradoxale precum cel de mai sus. Dincolo de asta, am fost curioși să aflăm dinamica admiterilor la unitățile de admitere în poliție, solicitând informații de la Academia de Poliție, Școlile de la Câmpina și Cluj.
Așadar, în intervalul 2018-2024, doar în două sesiuni de admitere – în ianuarie 2018 și martie-aprilie 2021 – la Cluj media generală de admitere a coborât sub nota 6,4. În restul anilor, avem note și punctaje peste nota 7. Cifra de școlarizare e de 300 și trebuie să spunem că întotdeauna numărul candidaților este mai mare în sesiunea de toamnă – când vine un nou val de abiturienți – decât în iarnă/primăvară, când se înscriu adesea candidați respinși în sesiunile anterioare (sunt persoane care au dat de 3-4 ori examene de înscriere).
Oricum ar fi, declinul este cât se poate de evident, explicând și îndemnurile jenante ale diverșilor promotori, care ademenesc tinerii cu promisiunea că admiterea în poliție a devenit foarte facilă. Este adevărat că și ridicarea unor bareme la sport a redus din șansele fetelor, ceea ce a contribuit ca o parte din potențialii recruți să renunțe la intenția de înscriere.
La Câmpina situația e jalnică, de-a dreptul și vedem aici campanii de admitere cu media generală 5: este cazul sesiunii din ianuarie 2018, cu media generală 5,40; februarie-aprilie 2021 cu media generală 5,90; aprilie-iunie 2023 cu media generala 5,10. Mediile nu contabilizează și pe cele ale minorităților naționale sau rrome (prezentate distinct), care pentru primele două sesiuni ar scădea nota cu câteva sutimi. De asemenea, doar trei dintre cele 10 serii de admitere au obținut media generală 7, restul fiind sub această valoare.
Și la Câmpina, începând cu anul 2021, numărul doritorilor de a îmbrăca haina – dar și restricțiile – de polițist a scăzut vertiginos. Asta în condițiile în care media generală de admitere ridică serioase semne de întrebare asupra calității ”aluatului”, care peste un an descinde în stradă ca să aplaneze stări conflictuale periculoase, ori să instrumenteze cauze penale, cu un Cod și Procedură ce ridică probleme și magistraților, incapabili să asigure predictibilitate actului de justiție.
Situația de la Academia de Poliție nu trădează acest trend, deși trebuie să atragem atenția că în cifra de 500 de absolvenți/an se încadrează, de-a valma, producția de ofițeri de poliție, poliție de frontieră și pompieri. Media generală este peste 7 și atinge valori de 9, ceea ce arată – că măcar la ofițeri – pretențiile sunt încă ridicate. Această valoare mă împiedică să operez cu cifre exacte pentru fiecare ”armă” în parte. Oricum, marja de eroare nu este atât de mare încât să deformeze realitatea:
1. începând cu anul 2020, volumul pensionărilor în Poliția Română a fost dublu față de capacitatea de școlarizare a instituțiilor de învățământ MAI;
2. lărgirea ecartamentului dintre nivelul de pregătire a agentilor care au preluat ștafeta și calitatea agenților plecați;
3. neatractivitatea domeniului;
4. tendința de sedentarizare a tinerilor, cu apetențe tot mai reduse pentru sport și mișcare.
Toate acestea se reflectă în degradarea climatului de ordine și siguranță publică, pierderea încrederii publice față de polițist, mai ales în contextul relaxării regimului sancționator al legilor. Marile provocări sunt conturate de tot mai numeroasele cazuri de bravură ”bombardieră” cu acte de ultragiere manifestă, nu doar tolerată, nesancționată, ci chiar încurajată și promovată, inclusiv de media, politicieni și magistrați.
Din numărul total de 51175 de polițiști activi la ora actuală, peste 50% sunt tineri sub vârsta de 30 ani, respectiv generații născute după anul 1994. Tot aici – în încercarea de a acoperi criza de personal – un sfert din Poliția Română numără încadrări din sursă externă, cu perioadă de formare de 3 luni. Dacă primele valuri de încadrare din sursă externă din 2005-2006 se integrau în colective majoritar formate din polițiști cu școală și experiență, odată cu trecerea timpului masa acestora s-a diluat astfel încât integrarea externilor este mult mai dificilă, cu efecte inevitabile în calitatea serviciului polițienesc.
Recent, un coleg întors din Franța îmi arăta un model prin care polițiștii ”cu pensia în buzunar” sunt determinați – nu forțați, ci motivați financiar – să rămână în activitate:
În primii trei ani, polițistul care alegea să rămână în activitate, beneficia de o creștere anuală a veniturilor într-un sistem de calcul ce avea în vedere și locul de muncă, iar începând cu anul patru, bonusul crește. Dacă le au și sunt postate public, înseamnă că la ei funcționează!
Prin urmare, cât încă nu e prea târziu, Guvernul trebuie să înțeleagă că golirea sistemului de profesioniști nu se face prin majorarea vârstei de pensionare – călcând în picioare angajamentele statului față de noi și predictibilitatea legii – ci tocmai printr-un asemenea tip de stimulente, întotdeauna mai convingătoare și etice. Nu trebuie să inventați roata, au făcut-o alții înaintea voastră, voi doar ar trebui să copiați., mai dezvaluie Vitalie Josanu de la sindicatul Diamantul. (Cerasela N.).
La datele de 06 și 07 septembrie 2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Iași au dispus reținerea a șapte inculpați (dintre care patru cetățeni străini), cercetați pentru constituirea unui grup infracțional organizat, contrabandă, deținerea de produse accizabile fără documente legale și comercializarea acestora pe teritoriul României, în special a țigaretelor, fără a fi marcate corespunzător sau cu marcaje false, în cantitate ce depășește 10.000 de țigarete, și concurență neloială.
Investigarea a scos la iveală că, începând cu anul 2023, inculpații, cetățeni din România, Republica Moldova și Iordania, au constituit un grup infracțional organizat în județul Iași, cu scopul de a introduce ilegal în România cantități de țigarete provenite din Republica Moldova sau contrafăcute în Bulgaria. Aceste țigarete erau transportate cu autovehicule special amenajate și depozitate în imobile deținute de membrii grupului, pentru a fi ulterior comercializate pe teritoriul României și în țări din vestul Europei.
În urma acțiunilor desfășurate, procurorii DIICOT, împreună cu polițiști de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, au pus în aplicare 22 de mandate de percheziție domiciliară în județele Vaslui, Suceava, Galați, Dolj, Giurgiu, Ilfov și municipiul București. Au fost identificate și ridicate 23.320 de pachete de țigarete (provenind atât din Republica Moldova, cât și contrafăcute), sume de bani în euro, dolari și lire sterline, patru autovehicule utilizate la transportul țigaretelor, înscrisuri și alte mijloace de probă.
De asemenea, în timpul controlului de frontieră la P.T.F. Nădlac II și P.T.F. Giurgiu, precum și în cadrul perchezițiilor domiciliare din municipiul Bârlad, au fost indisponibilizate alte 14.710 pachete de țigarete provenite din Republica Moldova și Bulgaria.
Procurorii urmează să sesizeze judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Iași pentru propunerea de arestare preventivă a inculpaților pentru o perioadă de 30 de zile.
Activitățile de urmărire penală au fost realizate cu sprijinul polițiștilor de frontieră din Direcția de Prevenire și Combatere a Migrației Ilegale, iar documentarea cauzei a beneficiat și de suportul Inspectoratelor Teritoriale ale Poliției de Frontieră Giurgiu și Timișoara. Suportul tehnic a fost asigurat de Serviciul Tehnic și de Criminalistică din cadrul DIICOT și de Direcția Operațiuni Speciale din Poliția Română.
Menționăm că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de Procedură Penală, precum și de prezumția de nevinovăție. (Sava N.).
Precizări: Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Publicația IncisivdePrahova.ro pune la dispoziția persoanelor interesate DREPTUL la REPLICA prin intermediul următorului email:
Uniunea Europeană se angajează să sprijine dezvoltarea unui sector alimentar și agricol prosper, care să recompenseze fermierii și să aducă beneficii cetățenilor, dezvăluie eurodeputatul PNL Dan Motreanu.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a primit raportul final al Dialogului strategic privind viitorul agriculturii în UE. Propunerile formulate de cei 29 de membri ai dialogului, reprezentând organizații din întregul lanț agrolimentar, vor fi utilizate de Comisia Europeană pentru a elabora viziunea sa asupra agriculturii și alimentației.
Una dintre recomandările cheie este instituirea unei noi platforme care să reunească actori din sectorul agroalimentar, societatea civilă și comunitatea științifică pentru a analiza strategiile de creștere a durabilității și rezistenței sistemelor agroalimentare.
Autorii raportului subliniază importanța consolidării poziției fermierilor în cadrul lanțului valoric alimentar, asigurarea accesului la finanțare și evidențiază rolul comerțului și al standardelor internaționale.
Pentru a asigura finanțarea tranziției Politicii Agricole Comune (PAC) către sisteme mai durabile, este necesar să se mobilizeze atât capitalul public, cât și cel privat. Se propune crearea unui fond de tranziție justă în afara PAC, care să completeze sprijinul financiar destinat acestei tranziții.
Viitoarea PAC ar trebui să se concentreze pe sprijinirea mai țintită a fermierilor, în special a celor cu venituri mai mici, a celor care dețin ferme mici și mixte, a tinerilor agricultori și a fermelor din zonele cu constrângeri naturale.
Recomandările vizează promovarea practicilor agricole durabile, inclusiv în ceea ce privește creșterea animalelor. O altă prioritate este reînnoirea generațiilor, dezvoltarea zonelor rurale dinamice și a sistemelor agroalimentare, inclusiv protejarea lucrătorilor, a adăugat eurodeputatul Dan Motreanu.
O adresă recentă a Sindicatului Polițiștilor din România „Diamantul” scoate la iveală probleme grave în privința respectării reglementărilor legale legate de negocierea și încheierea acordurilor colective în Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Sindicatul subliniază că, în conformitate cu atribuțiile impuse MMSS și ITM-urilor din subordine prin articolele 106, 111 și 113 din Legea 367 din 2022 a dialogului social, există obligația de a verifica condițiile legale și de a înregistra acordurile colective pentru funcționarii publici, înainte ca acestea să intre în vigoare.
În acest context, Sindicatul „Diamantul” solicită clarificări referitoare la recunoașterea și înregistrarea acordurilor colective încheiate în mod ilegal, în baza art. 24 din HG 302/2022, la nivel de „grup de unități”.
Obstrucționarea negocierilor legale
Sindicatul semnalează că, în prezent, negocierea și încheierea legală a acordurilor colective în MAI este obstrucționată de un grup de directori din Aparatul central al MAI. Aceștia insistă pe menținerea unei practici defectuoase și ilegale de a încheia un acord colectiv unic la nivel de grup de unități, care să acopere toate unitățile de poliție centrale și teritoriale, în contradicție cu legislația actuală care prevede acorduri specifice pentru fiecare unitate publică.
Conform adresei, această obstrucționare a încheierii acordurilor legale colective afectează grav ordinea de drept și interesele a aproximativ 60.000 de polițiști din MAI. De asemenea, afectează și interesul MAI de a respecta principiul legalității și de a avea o conduită conform legislației în vigoare.
Sindicatul „Diamantul” solicită, în consecință, clarificări din partea Ministerului și ITM-urilor referitor la aceste practici, având în vedere impactul negativ asupra condițiilor de muncă ale polițiștilor și asupra respectării drepturilor acestora.