Eveniment
Cele 12 obiective ale Danei Gîrbovan la ministerul Justiţiei
Judecătorul Dana Gîrbovan, nominalizată de PSD pentru conducerea Ministerului Justiției, propune 12 obiective pentru sporirea eficienței justiției și întărirea independenței acesteia, printre care și măsuri împotriva criminalității organizate și, în special, împotriva traficului de persoane.
Dana Gîrbovan a exemplificat aceste soluţii pe facebook. Iată postarea integrală.
„Cand am primit propunerea de a ocupa functia de ministru al justitiei am avut deja in minte o serie de solutii la problemele sistemului judiciar, probleme pe care am ajuns sa le cunosc direct atat in urma experientei de 19 ani ca judecator, cat si din pozitia de membru si lider de asociatie profesionala, la nivel national si european.
Am acceptat propunerea pentru ca pozitia de ministru confera capacitatea de a si implementa solutii pentru a imbunatati actul de justitie, impreuna cu Consiliul Superior al Magistraturii. Acesta este si motivul pentru care mi-am conditionat acceptul de asigurarea unei depline independente in exercitarea mandatului. Mi-am asumat sarcina unui ministru tehnocrat, deschis propunerilor si colaborarii cu toti factorii decizionali si societatea civila in scopul imbunatatirii justitiei.
Inainte de a expune pe scurt principalele proiecte de solutii la probleme din justitie pe care as dori sa le initiez ca eventual ministru al justitiei, doresc sa reiterez un principiu fundamental: IN TOATE DEMOCRATIILE OCCIDENTALE OMUL ESTE IN CENTRU, IAR STATUL IL SERVESTE.
Din acest motiv, in Memorandumul privind justitia din 2016, votat de majoritatea covarsitoare a adunarilor generale ale instantelor, chiar la primul punct s-a precizat ca “Justiția trebuie să aibă ca și preocupare esențială protecția, promovarea și garantarea tuturor drepturilor și libertăților cetățenești. În fața judecătorului cetățeanul este egal cu statul.”
Este momentul ca societatea romaneasca sa depaseasca viziunea reductiva asupra justitiei, optiunile extrem de politizate si polarizate, pentru a face loc unei abordari constructive si pragmatice asupra justitiei.
Milioane de oameni vin anual la parchete si in salile de judecata, de aceea este important sa o faca cu increderea ca drepturile procesuale ale fiecaruia sunt respectate si ca nimeni nu este mai presus de lege. Nici macar magistratii.
Situatia cantitativa a justitiei in acest moment, conform raportului privind starea justitiei pe 2018, arata ca pe rolul instantelor in 2018 au fost 2.946.106 dosare.
Incarcatura medie de dosare pe judecatori la nivelul instantelor in 2018 sta in felul urmator:
– ICCJ – 1.152 cauze pe judecator;
– curti de apel – 586 cauze pe judecator;
– tribunale – 655 cauze pe judecator;
– judecatorii – 1.129 cauze pe judecator [judecatoria Birlad a avut o incarcatura de 2.002 dosare pe judecator; judecatoria Oltenita 1.957 dosare pe judecator etc].
In privinta parchetelor, datele arata ca in 2018 au fost inregistrate 3.324.601 lucrari, din care 1.753.540 de dosare penale. Dintre dosarele penale, 92% au fost inregistrate la parchetele de pe langa judecatorii.
Incarcatura medie de dosare penale pe procuror in functie de nivelul parchetului in 2018 este urmatoarea:
– PICCJ – 19 dosare pe procuror (56 de dosare incarcatura raportat la procurorii care au lucrat efectiv dosare);
– DNA – 56 dosare pe procuror (84 de dosare incarcatura raportat la procurorii care au lucrat efectiv dosare);
– DIICOT – 101 dosare pe procuror (107 de dosare incarcatura raportat la procurorii care au lucrat efectiv dosare);
– curti de apel – 56 dosare pe procuror;
– tribunale – 151 dosare pe procuror;
– judecatorii – 1.568 dosare pe procuror.
Datele arata ca instantele si parchetele din primul grad sunt cele mai incarcate si ca, in continuare, exista diferente foarte mari pe volumul de activitate gestionat de judecatorii/procurorii de la acelasi grad de jurisdictie.
In spatele fiecarui dosar din instanta si cauza penala de la parchet sunt destine care-si cauta dreptatea. In spatele numerelor de judecatori si procurori sunt oameni care sunt chemati sa infaptuiasca justitia sau sa participe la aceasta, iar statul trebuie sa le puna la dispozitie toate resursele necesare sa-si poata indeplini obligatiile constitutionale.
De ani de zile, atunci cand s-a vorbit despre justitie, societatea s-a concentrat pe partea spectaculoasa a unor cazuri penale de notorietate, ignorandu-se insa milioanele de cauze din instante si parchete care pe stau pe umerii catorva mii de judecatori si procurori.
De aceea, principalele solutii pe care le am in vedere privesc atat nevoile si asteptarile cetatenilor, cat si ale judecatorilor, procurorilor, avocatilor si grefierilor, dar si ale mediului de afaceri.
Obiectivele vizate au ca scop protectia, promovarea si garantarea drepturilor si libertatilor cetatenesti, a accesului facil si eficient al cetateanului la justitie, precum si asigurarea si garantarea independentei justitiei si a magistratilor. O justitie independenta inseamna insa si o justitie responsabila pentru modul in care isi indeplineste misiunea constitutionala.
- Degrevarea instantelor
Dupa cum am aratat mai sus, volumul de munca in instante este imens. Sunt judecatori ce pronunta si motiveaza peste o mie de hotarari anual, ceea ce este inuman.
Numarul mare de dosare pe judecator isi pune in mod direct amprenta asupra calitatii actului de justitie.
Conform statisticilor europene, Romania este tara care, in perioada 2015-2017, a inregistrat cel mai mare numar de dosare nou inregistrate in materie civila si comerciala pe suta de locuitori, situandu-se in plutonul fruntas si in privinta cauzelor de contencios administrativ. Cu toate acestea, durata medie de solutionare a cauzelor este una scazuta in raport cu alte tari, fapt ce reflecta un efort sporit al judecatorilor romani.
Cauzele cresterii numarului de litigii este multiplu, le amintesc doar pe cele mai importante:
Cauza 1: Exista un numar mare de litigii in care statul, prin institutiile sale, are calitatea de reclamant sau parat. Numai cauzele de contencios au ajuns sa reprezinte 30% din numarul dosarelor aflate pe rolul curtilor de apel si 48% din dosarele aflate pe rolul ICCJ. Aceste date releva un clivaj tot mai mare intre stat si cetateni, ingrijoratoare din prisma raporturilor de incredere reciproca ce ar trebuie sa existe intre acestia.
Cauza 2: Exista legi care genereaza mii de litigii similare, care nu doar ca incarca rolul instantelor, dar genereaza practica neunitara, fapt ce naste cetatenilor justitiabili un sentiment de frustrare si neincredere in justitie.
O solutie la aceasta problema ar fi instituirea unui proceduri similare cauzei pilot sau legiferarea actiunilor colective. Alte solutii ar fi respectarea de catre administratie a jurisprudentei instantelor si implementarea eficienta a mijloacelor alternative de solutionare a litigiilor, in special a medierii. Exista, de altfel, recomandari europene in acest sens. Exista insa si alte solutii, ce urmeaza a fi discutate cu reprezentanti ai sistemului judiciar.
Nu in ultimul rand, Curtea de conturi trebuie sa isi schimbe abordarea vis a vis de functionarii care exercita automat caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti sau pastreaza o practica administrativa contrara hotararilor date de instante.
Cheltuirea responsabila a banului public inseamna in primul rand evitarea litigiilor de catre stat, nu incurajarea acestora. Atunci cand practica administrativa este vadit contrara jurisprudentei constante ori deciziilor obligatorii ale ICCJ, inseamna un litigiu pierdut din start si cheltuieli de judecata care, chiar daca sunt platite cetateanului, sunt in fapt suportate din bugetul public, adica tot de cetatean.
- Masuri impotriva criminalitatii organizate si, in special, impotriva traficului de persoane umane
Am aratat deja ca acesta este unul din obiectivele principale, ce necesita insa o abordare integrata, care sa includa, alaturi de Ministerul Justitiei si Ministerul Public, Ministerul de Interne, Ministerul Muncii, ONG-uri specializate. Dincolo de strategii deja existente, ONG-urile ce lucreaza la firul ierbii, cu victimele traficului, pot oferi informatii esentiale despre problemele reale cu care se confrunta si oferi solutii concrete, de aceea prima intalnire pe care as avea-o ar fi cu acestea.
Pe de alta parte, exista o legatura stransa intre coruptie si criminalitatea organizata, de aceea va fi necesara o analiza cu privire la cauzele instrumentate de DNA si DIICOT avand ca obiect fapte de coruptie si legatura cu crima organizata. In functie de concluziile analizei se vor putea stabili si solutii de prevenire si combatere eficienta pentru viitor. - Combaterea coruptiei
Combaterea coruptiei este o necesitate pentru orice stat ce are respect pentru cetatenii sai. Lupta impotriva coruptiei nu trebuie insa transfomata in ideologie, sub umbrela careia sa fie permise derapaje sau abuzuri. Am aratat in mod constant ca toleranta fata de derapaje sau abuzuri nu ajuta lupta impotriva coruptiei, ci o decredibilizeaza. Ca atare, o combatere a coruptiei sustenabila in timp trebuie dusa prin dosare facute profesionist, care sa reziste controlului instantelor de judecata, dublata de focalizarea pe recuperarea prejudiciilor.
In plus, pentru o eficienta combatere a coruptiei, masurile punitive trebuie dublate de masuri preventive, cum sunt cresterea transparentei si reducerea birocratiei. - Relatia cu Comisia Europeana
Romania este in continuare sub monitorizarea Comisiei Europene, in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare. Voi intari componenta de cooperare in cadrul mecanismului atat prin comunicare constanta, cat si prin intalniri directe cu oficialii europeni. Voi facilita, de asemenea, intalnirea oficialilor europeni cu liderii din justitie, pentru ca acestia sa aiba informatii complete si corecte despre sistem.
In relatia cu Comisia Europeana cea mai facila raportare este de a promite declarativ ca implementezi orice recomandare, fara nici o analiza. Ar fi insa o solutie demagogica, cu rezultate contrare, paradoxal, chiar obiectivelor urmarite de Comisie. O recomandare trebuie sa aiba in spate o baza factuala corecta si completa. In lipsa acesteia concluziile sunt, inevitabil, eronate. Din acest motiv dialogul, comunicarea si cooperarea sunt fundamentale in cadrul acestui mecanism.
Am avut mereu o relatie deschisa, franca si onesta cu Comisia Europeana si intentionez sa recastig respectul reciproc si la nivel institutional. Voi actiona perfect transparent, explicand oficialilor europeni problemele din justitie in toata complexitatea lor, propunand si analizand apoi in comun solutiile. Justitia din Romania este o justitie europeana, iar valorile la care toti trebuie sa ne raportam sunt valorile fondatoare ale Uniunii Europene: respectarea demnitatii umane, libertatii, democratiei, egalitatii si statului de drept, precum si respectarea drepturilor omului. - Independenta financiara a instantelor
Independenta financiara a instantelor este un element fundamental al independentei justitiei.
Cu exceptia ICCJ bugetele instantelor, care sunt parte a puterii judecatoresti, au continuat sa ramana la Ministerul Justitiei, care e parte a puterii executive. An de an s-a amanat punerea in aplicare a unei prevederi legale care dispunea mutarea bugetului instantelor de la MJ la ICCJ, pentru ca anul trecut prevederea transferului sa fie eliminata cu totul din lege prin ordonanta de urgenta.
Dupa o consultare cu Sectia pentru judecatori a CSM si cu ICCJ, voi propune o initiativa legislativa pentru rezolvarea acestei probleme recurente.
Este absurd ca puterea judecatoreasca, independenta potrivit Constitutiei, sa nu isi gestioneze independent bugetul, in timp de Ministerul Public, IJ, CSM si ICCJ o fac. - Procedura transparenta de numire la conducerea parchetelor
Numirea in functii de conducere la varful parchetelor trebuie facuta printr-o procedura transparenta, care sa asigure egalitate de sanse candidatilor si sa permita selectarea in asemenea functii a celor mai buni procurori.
Procurorii stiu cel mai bine care e profilul de sef pe care il considera optim, de aceea voi initia o consultare cu parchetele pentru ca procurorii sa profileze calitatile sefilor pe care si-i doresc.
Dezavuez din start orice intelegeri subterane in privinta numirii procurorilor sefi. In nici un caz, daca voi fi ministru, numirea procurorilor sefi nu va fi rezultatul vreunor intelegeri politice, asa cum din pacate s-a intamplat in trecut, cu efecte vadit nocive pentru justitie.
Sunt multi procurori profesionisti in sistem si este momentul ca acestia sa isi si asume raspunderea de a conduce la varf activitatea parchetelor.
De asemenea, voi readuce in dezbatere problema veche a politiei judiciare si trecerea acesteia sub controlul procurorilor, problema la care solutiile trebuie gasite in comun cu Ministerul Public si Ministerul de Interne. - Logistica si infrastructura instantelor si parchetelor
Ministerul Justitiei va trebui sa lucreze cu CSM-ul pentru continuarea masurii de optimizare a hartilor judiciare si de reechilibrare a schemelor de personal pentru instante si parchete.
Logistica in foarte multe instante si parchete este la pamant, acestea functionand, spre exemplu, cu computere vechi de peste 10-12 ani, care mai mult se strica decat functioneaza.
Sunt instante si parchete ce functioneaza in cladiri ce stau sa se darame sau in conditii total improprii activitatii acestora.
Toate proiectele de infrastructura aflate la Minsiterul Justitiei trebuie deblocate. Doresc sa consult toti liderii din justitie si ministerele de resort (finante, fonduri europene, etc) pentru a gasi mijloacele financiare necesare pentru investitii in justitie. Nu se poate cere performanta, calitate si eficienta in justitie fara investitii. - Digitalizarea justitiei
Digitalizarea justitiei a devenit norma in foarte multe state deoarece scade costurile si creste eficienta si echitatea.
Unele curti de apel, urmand modelul Curtii de Apel Cluj, au implementat dosarul electronic. Cererea de chemare in judecata se poate depune direct pe siteul Curtii, toate actele sunt scanate, iar partile au acces la ele prin intermediul unei parole. Acest lucru ajuta enorm si avocatii, care nu mai trebuie sa stea la rand la arhiva pentru a citi fizic dosarul.
Sistemul trebuie extins la toate instantele si perfectionat, astfel incat sa permita, printre altele, plata taxei de timbru on line direct pe portal, notificare pe email sau telefon cand s-a primit un nou act la dosar etc.
De asemenea, baza de date imensa reprezentata de hotararile judecatoresti publicate trebuie folosita pentru imbunatatirea actului de justitie, o analiza de profunzime a acesteia oferind informatii importante legate de tendintele jurisprudentiale, practica neunitara, tip de legislatie ce genereaza sistematic litigii etc.
Toate aceste lucruri se pot face cu un sistem IT bine facut, la constructia caruia sunt convinsa ca si-ar aduce aportul exceptionalii IT-isti romani. - Transparentizarea justitiei
Ministerul Justitiei trebuie sa devina model de bune practici in materia accesului la informatii de interes public. Voi face demersuri, de asemenea, pentru publicarea ordinelor cu caracter general emise de procurorii sefi, conform recomandarilor europene, precum si pentru aplicarea prevederilor legale ce impun publicarea tuturor actelor extrajudiciare ce au privit sau influentat justitia. - Personalul auxiliar din instante si parchete
Personalul auxiliar reprezinta partea mai putin vazuta a justitiei. Aportul acestora la infaptuirea actului de justitie este unul esential, iar eforturile depuse de acestia, in conditii de multe ori suprasolicitante, este unul ce trebuie recunoscut si respectat. Proiectul privind statutul acestora se afla in dezbatere publica si sunt deschisa oricaror propuneri de imbunatatire a acestuia. - Problema SIPA
In 2017 a fost adoptata Hotararea de Guvern nr. 410/9 iunie 2017, avand ca obiect “unele masuri referitoare la arhiva fostei Directii Generale de Protectie si Anticoruptie”.
Prin aceasta hotarare, Guvernul a decis constituirea unei Comisii care va inventaria, declasifica sau, acolo unde va fi cazul, va trece la un alt nivel de clasificare sau de secretizare documentele din arhiva DGPA, dupa care le va preda institutiilor cu competente in domeniu.
Hotararea de Guvern instituia si obligatia intocmirii de catre comisie a unor rapoarte semestriale de activitate, a caror sinteza trebuia publicata pe pagina de internet a MJ.
De la data adoptarii acestei hotarari au trecut mai bine de doi ani, fara ca vreun raport sau informatie privind arhiva SIPA sa fie facuta publica. Trebuie verificate si facute publice stadiul procedurilor si, in functie de concluziile verificarilor, gasite solutii la problema spinoasa a arhivei, solutii ce trebuie discutate si stabilite in comun cu CSM. - Studierea justitiei comuniste si deschiderea arhivelor Ministerului Justitiei
Daca dupa 1989 au existat foarte multe studii despre fosta Securitate, ba chiar avem un Consiliu National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, exista insa foarte putine studii tehnice, critice, juridice, istorice cu privire la justitia din perioada comunista. Daca fosta Securitate ii zdrobea pe oameni in anchete, a fost justitia din perioada comunista cea care i-a condamnat.
Pentru un prezent sanatos, eliberat de metehnele trecutului totalitar, este important sa cunoastem modul in care justitia a fost folosita in comunism.
Intentionez de aceea sa deschid arhivele Ministerului Justitiei pentru cercetare si sa ofer orice sprijin necesar cercetatorilor care doresc sa studieze acest aspect al totalitarismului din Romania.
In concluzie, proiectele de solutii pe care le-am prezentat sunt o parte dintre obiectivele pe care l-as urmari, obiective ce au in vedere atat cetateanul, ca destinatar al actului de justitie, cat si pe cei din sistemul de justitie, care infaptuiesc justitia sau contribuie la infaptuirea ei. Atributiile Ministerului Justitiei sunt insa mult mai complexe, incepand cu rolul primordial in domeniu legislativ – in initierea sau avizare de acte – insa nu este locul si rolul acestei postari de a prezenta o strategie exhaustiva.
Rolul primordial al prezentarii este acelea de a deschide o dezbatere constructiva si voi fi deschisa la orice sugestii si idei din partea oricui pentru imbunatatirea actului de justitie si pentru intarirea independentei si profesionalismului sistemului de justitie, astfel incat cetateanul sa vada ca drepturile si libertatile sale sunt respectate si protejate in Romania.
P.S. Am fost intrebata de ce nu am scris nimic despre sistemul penitenciar, care e sub MJ. Intentionat nu am facut-o, pentru ca doresc prima data sa ma consult cu factorii decizionali si sindicatele din sistemul penitenciar. Vreau sa-i ascult pe ei prima data, sa-mi spuna cu ce probleme se confrunta si ce solutii de rezolvare intrevad. De principiu, voi sustine orice propunere care va ajuta la imbunatatirea sistemului penitenciar”, a scris Dana Gîrbovan. (R.C.).
Eveniment
Oglinda foto pentru evenimente importante si nu numai
Cât de minunat este să capturezi un moment din viață în fotografie. O astfel de amintire minunată va dainui timp de mai mulți ani. Și, odată cu dezvoltarea tehnologiei, ai posibilitatea de a face fotografii în fiecare secundă in oglinda foto din cabina foto constanta, pe care le poti inchiria de la studioul foto Quick Photo Booth. Numai psihicul susține că fotografiile fură o parte din energia unei persoane și îi pot face rău, dacă fotografiile sunt făcute într-un loc necorespunzător. Tehnologia inteligenta a creat o oglindă inteligentă Self Enhancing Live Feed Image Engine, care va mulțumi pe toti cei ce inchiriaza cabina foto pentru diferite evenimente, cum ar fi o nunta, un botez, o zi aniversara etc, precum si pe utilizatorii activi ai rețelelor sociale, împărtățind în mod regulat imagini animate.
Oglinda foto este un mini-computer inalt tehnologizat, dintr-o cabina foto, în spatele căruia se ascunde o cameră foto sub forma unui mini-calculator cu software specializat, indicatoare LED și un difuzor USB. Dispozitivul face automat fotografiile persoanelor aflate in fața oglinzii și le trimite la imprimanta sau direct pe retelele de socializare. Pentru a obține o fotografie, trebuie să stai în fața oglinzii. Sistemul oglinzii reacționează la un zâmbet. Imaginea este analizată de minicomputer și în jumătate de secundă de la apariția expresiei dorite pe fața ta, declanșatorul este eliberat.
LED-urile efectuează două funcții. Prima informează despre timpul rămas înainte ca sistemul să se declanșeze și cea de-a doua oferă, de asemenea, iluminare pentru îmbunătățirea calității imaginii. Difuzorul de sunet te va avertiza că fotografia a fost efectuată cu succes. După imprimarea fotografiilor, ele pot fi publicate pe site-urile diferitelor servicii sociale, în special Twitter. Oglinda foto este o dezvoltare conceptuală. Cu toate acestea, cine știe, poate, mai devreme sau mai târziu, oglinzile inteligente legate de rețelele sociale vor apărea pe piață.
Eveniment
Natură, liniște și rafinament – totul într-un singur loc – Complexul Turistic Simared
În inima județului Maramureș, la doar câțiva kilometri de agitația orașului Baia Mare, se ascunde un loc care îmbină perfect frumusețea naturală cu confortul unei vacanțe moderne: Complexul Turistic Simared. Situat chiar pe malul lacului Firiza, acest complex este un adevărat colț de paradis pentru iubitorii de relaxare în mijlocul naturii, dar și pentru cei care caută activități pline de energie. Atmosfera calmă, serviciile de calitate și peisajele spectaculoase transformă orice vizită într-o experiență memorabilă.
O cazare cu vedere spre liniște
Simared oferă turiștilor condiții excelente de cazare, într-un ambient în care confortul se îmbină cu natura. Camerele sunt luminoase, spațioase și decorate modern, iar ferestrele generoase oferă o panoramă superbă asupra lacului Firiza și a pădurii care îl înconjoară. Indiferent dacă alegi o escapadă de weekend sau un sejur mai lung, confortul camerelor și liniștea locului îți garantează o odihnă profundă. Terasele camerelor sunt locul perfect pentru a savura cafeaua de dimineață în timp ce privești cum razele soarelui se reflectă în oglinda apei.
Delicii culinare într-un cadru natural de poveste
Un alt punct forte al complexului este restaurantul elegant, care te așteaptă cu un meniu diversificat și preparate delicioase, pregătite cu ingrediente proaspete și locale. Meniul combină gusturi tradiționale maramureșene cu influențe moderne, oferind o experiență culinară autentică. Fie că îți dorești o ciorbă de burtă ca la mama acasă sau o cină sofisticată cu pește proaspăt, restaurantul Simared îți va depăși așteptările. Terasa exterioară, situată chiar lângă lac, completează perfect experiența gastronomică, oferind un decor natural ce amplifică plăcerea fiecărei mese.
Aventura începe aici – activități pentru toate gusturile
Pentru cei care nu pot sta locului, Complexul Simared este locul ideal. Gama de activități este variată și gândită pentru toate vârstele. Cei mici se pot bucura de plimbari cu ATV-uri special concepute pentru copii, în timp ce adulții pot explora lacul Firiza cu caiace, paddleboard-uri sau vaporașul electric, care oferă un tur relaxant cu perspective uimitoare. Parcul de aventură din cadrul complexului este o altă atracție majoră – trasee prin copaci, poduri suspendate și tiroliene care asigură distracție în siguranță și multă adrenalină.
Explorare pe două roți – cu E-bike-ul prin pădure
Pentru amatorii de mișcare, dar și pentru cei care vor să descopere peisajele din jur într-un mod diferit, închirierea de biciclete electrice este o alegere excelentă. E-bike-urile sunt ușor de utilizat și permit explorarea traseelor montane sau a drumurilor de pădure fără prea mult efort. Astfel, poți ajunge în locuri mai retrase, să descoperi flora și fauna din zonă sau să faci un picnic în inima naturii. Aerul curat, liniștea pădurii și drumurile liniștite fac din fiecare tură cu bicicleta o adevărată aventură relaxantă.
O destinație completă în Maramureș
Simared nu este doar un complex turistic, ci o experiență în sine. Este genul de loc în care timpul pare că încetinește, unde ai tot ce îți trebuie la un loc: cazare de calitate, gastronomie rafinată, natură pură și o varietate de activitati recreative. Fie că ești în vacanță cu familia, în cuplu sau cu un grup de prieteni, Simared se adaptează nevoilor tale și oferă un echilibru perfect între relaxare și distracție. Este o alegere inspirată atât pentru o mini-vacanță spontană, cât și pentru un concediu planificat în detaliu.
Complexul Turistic Simared: mai mult decât un simplu loc de cazare
Complexul Turistic Simared este una dintre cele mai atractive destinații din Maramureș, nu doar pentru frumusețea locului, ci și pentru modul în care a fost gândit – ca un spațiu unde fiecare vizitator se poate simți bine, în armonie cu natura. Fie că vrei să te relaxezi, să explorezi sau să petreci timp de calitate cu cei dragi, acest complex are tot ce îți trebuie. Pe malul lacului Firiza, în mijlocul pădurii, vei descoperi un univers în care te poți reconecta cu natura și cu tine însuți. Simared nu este doar un loc de popas, ci o destinație în sine – una care merită descoperită în fiecare anotimp.
Eveniment
Povestea ursuleţului care prindea glas şi aducea zâmbete mari, chiar în palme mici/ursuletultau.ro
A fost odata ca niciodată, că de n-ar fi, nu s-ar povesti… un ursuleţ de plus ce nu stătea tăcut în raft, ci avea inimă caldă, glas gingaş şi o poveste cusută în fiecare şair. Nu era un ursuleţ oarecare, ci unul care spunea poezii, fredona cântece şi făcea ochii pruncilor să licăre ca stelele de Sânziene.
În lumea asta mare şi grabită, unde jucăriile vin adesea pe bandă rulantă, s-a ivit o zână bună, cu ac de argint şi aţă de curcubeu, care a adus la viaţă ursuleti pe placut tau, fiecare cusut cu suflet şi vorbă dulce.
Când joaca devine învăţare, iar învăţarea se face cu zâmbet
Joaca nu e doar o hărjoneală cu chicote, ci o lume întreagă în care mintea copilului creşte ca bobocul de floare sub soare. Prin joacă, copilul nu doar învaţă culori, forme şi sunete, dar deprinde empatie, creativitate, încredere de sine şi răbdare.
În miez de joacă, când ursuleţul îsi măsoară paşii prin castele de perne sau se ascunde de balauri între pături, micuţul tău învaţă să construiască lumi, să gândească liber şi să viseze cu ochii deschişi.
Dar ce-ar fi dacă ursuleţul ar prinde glas? Ce-ar fi dacă l-ar mângâia cu o poezioară de seară sau cu cântecelul preferat de la grădiniţă? Ei bine, acum se poate! Cu un mic înregistrator audio, cusut cu meşteşug între burtică moale şi blăniţă pufoasă, jucăria devine povestitor, prieten şi alinare de noapte bună.
5 beneficii de basm ale jucăriilor personalizate pentru dezvoltarea copiilor
- Stimularea limbajului – Când copilul ascultă vocea familiară a părinţilor sau o melodie cunoscută din jucărie, creierul lui face conexiuni rapide între sunet, emoţie şi cuvinte.
- Confort emoţional – Un ursuleţ care încă poartă vocea mamei sau un cântec de leagăn devine un sprijin în momente de separare sau nelinişte.
- Stimularea creativităţii – Personalizarea jucăriei cu mesaje încurajatoare sau sunete vesele determină copilul să creeze jocuri înzestrate cu sens.
- Învăţare senzorială – Materialele moi, combinate cu sunete plăcute, dezvoltă simţul tactil şi auditiv, fundamentale în vârsta fragedă.
- Legături familiale mai puternice – Jucăriile cu mesaje din partea părinţilor, bunicilor sau fraţilor creează o punte emoţională între generaţii.
Toate acestea pot fi împachetate într-un pacheţel moale cu ochi negri sclipitori şi un zâmbet cusut cu drag. Dar magia adevărată începe când acel pluș iubit de copil începe să vorbească… cu glasul mamei, al tatei sau chiar al bunicii. Totul se poate cu ajutorul unor sunete de jucarii personalizate, care se așază cu grijă în jucaria favorita.
Ursuleţul care înlocuieşte dorul
Gândeşte-te că micuţul tău merge la bunici, iar seara, când se lasă liniştea, din burta ursuleţului se aude: „Noapte bună, puiule, mami te iubeşte!”. Nu-i aşa că-i o vrajă mai mare decât toate baghetele fermecate?
Sau poate înregistrezi o poezie în vocea fratelui mai mare, ori chiar un „La mulţi ani!” de la toţi prietenii de la grădiniţă. Jucăria devine astfel un album sonor de amintiri vesele, la purtător.
Joaca ce dăinuie în timp
Spre deosebire de jucăriile obisnuite, cele personalizate nu se demodează şi nici nu se plictisesc. Ele poartă o poveste unicat, o emoţie, o voce cunoscută. Sunt mai mult decât jucării – sunt prieteni pe viaţă, tovarăşi de somn şi eroi de poveste.
Copiii cresc, dar ursuleţii care le-au vorbit împreună cu mami, care le-au spus „Bravo!” când au pus prima piesă de puzzle, rămân. Sunt amintiri moi cu glas de acasă.
Pe toate aceste jucării fermecate le poţi descoperi în ţara minunilor cu prieteni de plus, unde fiecare ursuleţ, broscuţă sau iepuraş e gata să devină parte din copilăria celui mic.

Povestea Mariei – sau cum un ursuleț i-a șoptit prima poezie
Să ne-ntoarcem, dară, la Maria cea cu ochii de stea. Într-o seară cu lună rotundă și aer de vis, Maria s-a culcat ținând strâns ursulețul în brațe. Mama uitase să-i spună poezia de noapte bună. Dar ursulețul n-a uitat. Din pieptul lui moale s-a auzit:
„Somn ușor, copil cu stele,
Vise dulci, ușoare, grele,
Ursul tău te veghează,
Cu iubirea care cazează…”
Maria a zâmbit în somn. Ursulețul și-a îndeplinit misiunea.
Concluzie: Joaca, glasul inimii copilului
Dragă mămică, tătic, bunicuţă sau naşă, dăruieşte copilului nu doar o jucărie, ci o poveste de neuitat. Fă-l pe ursuleţ să vorbească, să mângâie, să aline.
Căci nu-i bucurie mai mare decât să vezi ochi de copil care strălucesc, urechiuţe care ascultă o voce dragă, şi mânuţe care strâng la piept o jucărie care spune „Te iubesc”.
Ia aminte la povestea aceasta cu parfum de copilărie şi caută chiar azi ursuleţul care îl va face pe cel mic să zâmbească în somn.
-
Evenimentacum 2 luniOglinda foto pentru evenimente importante si nu numai
-
Politică localăacum 3 luniRepublica Moldova la răscruce: între presiunea propagandei rusești și șansa drumului european
-
Afaceriacum 2 luni„Antreprenori Între 2 Lumi” – o serie de reportaje unice care spun poveștile românilor din diaspora, prin ochii familiilor rămase acasă
-
Uncategorizedacum 2 luniELKO Romania devine distribuitor oficial CyberPower în România
-
Viața în Prahovaacum 2 luniCati kW iti trebuie la o casa cu centrala pe lemne? Recomandarea centrala-lemne.ro
-
Viața în Prahovaacum 2 luniPiesaschimb.ro – partenerul tehnicienilor care vor piese de centrală rapid și sigur
-
Viața în Prahovaacum 3 luniBizPress.ro – lansarea unui nou ziar online de știri
-
Viața în Prahovaacum 3 luniDouă noi publicații digitale aduc perspective proaspete: Jurnalul de Media și Revista Focus


